https://strefabiznesu.pl
reklama

Galerie handlowe tracą klientów. Czas działać, zanim będzie za późno

Maciej Badowski
Opracowanie:
Dynamiczny rozwój e-commerce wpływa na spadek ruchu w galeriach i centrach handlowych. Jednak klasyczne placówki wciąż mają duży potencjał.
Dynamiczny rozwój e-commerce wpływa na spadek ruchu w galeriach i centrach handlowych. Jednak klasyczne placówki wciąż mają duży potencjał. archiwum Polska Press
Dynamiczny rozwój e-commerce wpływa na spadek ruchu w galeriach handlowych, jednak te klasyczne placówki wciąż mają duży potencjał. Kluczem do sukcesu jest umiejętne łączenie świata online i offline. E-sklepy nie są w stanie całkowicie zastąpić galerii handlowych, co sprawia, że te muszą ewoluować, aby sprostać nowym wyzwaniom.

Spis treści

Wpływ e-commerce na galerie handlowe

Rozwój e-commerce w ostatnich latach znacząco wpłynął na funkcjonowanie tradycyjnych galerii handlowych. Pandemia przyspieszyła przechodzenie konsumentów do zakupów online, które stały się wygodniejsze i często bardziej atrakcyjne cenowo. W efekcie wielu klientów odwiedza galerie rzadziej lub całkowicie rezygnuje z zakupów stacjonarnych.

– Dane z raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius, pokazują, że polski rynek e-commerce wzrośnie o 12-15 proc. w tym roku, a jego wartość osiągnie 20 miliardów złotych. To ogromny trend, który nie może być ignorowany przez tradycyjne kanały sprzedaży, a zwłaszcza galerie i centra handlowe, które muszą odpowiedzieć na potrzeby zmieniających się konsumentów – wskazuje Adam Iwiński, prezes Hybrid Europe.

Połączenie online i offline

Mimo ekspansji e-commerce, sprzedaż w punktach stacjonarnych wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, głównie dzięki rozwiązaniom typu click & collect. Konsumenci dokonują zakupów online, ale odbierają je w tradycyjnych sklepach, co stanowi około 15-20 proc. całkowitej sprzedaży w galeriach handlowych.

– Raport „Handel i konsumpcja w Polsce 2024” wskazuje na ciekawy trend. 62 proc. Polaków, regularnie robiących zakupy online, deklaruje, że często odwiedza sklepy stacjonarne, aby dotknąć i sprawdzić produkty przed dokonaniem transakcji. To właśnie połączenie świata online z doświadczeniem zakupów w offline stanowi fundament rozwoju rozwiązań reklamowych typu drive-to-store – dodaje Iwiński.

Demografia, w tym migracja Ukraińców, ma istotny wpływ na handel. Ukraińcy stanowią ważną grupę klientów, co skłoniło wiele firm do dostosowania strategii reklamowych, wprowadzając reklamy w języku ukraińskim czy specjalne promocje.

– Wiele podmiotów, zwłaszcza z branży handlowej, dostosowało swoje strategie reklamowe do nowej grupy odbiorców. Przykładowo, wprowadzili reklamy w języku ukraińskim czy specjalne promocje skierowane do tej grupy. Niektóre marki odnotowały nawet kilkunastoprocentowe wzrosty sprzedaży w segmentach, w których Ukraińcy stanowili znaczącą część klientów – wskazano.

Przyszłość galerii handlowych

Tradycyjne galerie i centra handlowe nie są skazane na zapomnienie. Wręcz przeciwnie, mają ogromny potencjał, zwłaszcza jeśli łączą doświadczenia online i offline. Zakupy stacjonarne to dla wielu konsumentów nie tylko nabywanie produktów, ale także emocje, interakcje z produktami i markami.

– Wciąż jest sporo osób, które preferują zakupy stacjonarne. Branża stara się wykorzystać ten trend i dostarczać maksymalną wartość klientom galerii handlowych. Takie podejście efektywnie wspierają rozwiązania reklamowe typu drive-to-store, które zaczynają być nie tylko popularne, ale wręcz kluczowe w skutecznym budowaniu ruchu w tego typu placówkach – podkreśla Iwiński.

– Nadchodzący czas może być okresem, w którym wzajemne uzupełnianie się światów online i offline da nam najlepsze rezultaty. Jeśli połączymy to z efektywnym wykorzystaniem narzędzi reklamowych i ścisłą współpracą z markami, to wyniki mogą być zaskakująco pozytywne. Takie podejście z pewnością pozwoli stworzyć wartość dodaną dla wszystkich uczestników rynku – podsumowuje.

Biznes

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu