Rynek zakupów online w zastoju. Prezes InPostu: Nie widać odbicia

Marek Knitter
- Maj wygląda podobnie jak kwiecień, nie widać na razie jakiegoś wyjątkowego pozytywnego odbicia w samym e-commerce - powiedział Rafał Brzoska
- Maj wygląda podobnie jak kwiecień, nie widać na razie jakiegoś wyjątkowego pozytywnego odbicia w samym e-commerce - powiedział Rafał Brzoska Adam Jankowski
Rynek e-commerce odczuwa od kilku miesięcy spadek popytu ze strony konsumentów i dotyczy to nie tylko Polski. - Na razie nie widać pozytywnego odbicia, ale nam udaje się rosnąć mocniej niż cały rynek - powiedział prezes inPostu Rafał Brzoska.

Spis treści

- Nasze patrzenie na Polskę zakłada wzrost rynku e-commerce o jednocyfrową wartość proc. Wydawało się jeszcze w pierwszym kwartale, że to będzie raczej między 5% a 9%. Kwiecień na podstawie pierwszych spływających danych pokazuje, że jesteśmy bliżej do 5-proc. wzrostu. Maj wygląda podobnie jak kwiecień, nie widać na razie jakiegoś wyjątkowego pozytywnego odbicia w samym e-commerce - powiedział Rafał Brzoska podczas konferencji.

Dodał, że mamy w Polsce do czynienia z ewidentnym spadkiem popytu konsumpcyjnego i wyprzedzająco widzimy to w e-commerce, a dane GUS będą to w najbliższym czasie potwierdzały.

Z prezentacji spółki wynika, że w I kwartale wzrost wolumenów dla całego rynku w Polsce wyniósł +8%, a w tym czasie inPost urósł o 10%.

Jego zdaniem potencjalne odbicie na rynku e-commerce może nastąpić w momencie, gdy sytuacja geopolityczna się ustabilizuje.

- W Polsce, oprócz czynników geopolitycznych, mamy jeszcze wybory prezydencie co powoduje pewne zmęczenie u konsumentów i nie zachęca do większych zakupów - dodał prezes inPostu.

Obniżki stóp procentowych mogą wpłynąć na zwiększonej wydatków

Brzoska zwrócił uwagę, że są jednak kategorie produktów, które rosną po kilkanaście procent np. home&garden czy części samochodowe, ale są to wybiórcze odbicia. Ogólnie sytuację może w Polsce poprawić kontynuacja obniżek stóp procentowych prowadzona przez NBP.

- Jak najbardziej mogą poprawić sytuację, gdzie te rekordowe oszczędności kumulowane w ostatnich miesiącach zaczną się zamieniać częściowo na wydatki konsumentów – dodał Brzoska.

Według niego III i IV kwartał mogą być już lepsze dla rynku e-commerce w Polsce.

Słabe nastroje konsumentów, ale im dalej na zachód, tym widać poprawę

- Sentyment wśród konsumentów w skali całej Europy jest słaby i wszyscy patrzą co będzie dalej, co z wojną celną czy zostanie ona zażegnana, jak będzie wyglądała kwestia rozwiązania wojny na Ukrainie. To wszystko ma wpływ na to, że konsumenci wydają mniej (…) W Europie nie spodziewamy się zmian do końca roku, będzie raczej płasko, widać pierwsze oznaki ożywienia we Francji i we Włoszech. Całkiem nieźle wygląda Hiszpania i tutaj moja hipoteza jest taka, że mieszkańcy Półwyspu Iberyjskiego są tak daleko od problemów Europy Środkowej, że inaczej podchodzą do swoich wydatków - dodał Brzoska.

InPost jest gotowy na kolejne akwizycje, ale...

Jego zdaniem na rynkach, na których działa inPost, mogą pojawić się okazje do akwizycji.

- Patrzymy na akwizycję, analizujemy. Jesteśmy w kilku procesach obserwacyjnych i tak jest od kilku kwartałów. Jednak patrząc szerzej to wiele firm ma problemy i albo wypadną z rynku, albo będzie to konsolidacja - dodał.

Po przejęciu firmy Yodel w Wielkiej Brytanii, inPost przystąpił w maju do natychmiastowej transformacji.

- Po pierwszych tygodniach w kluczowych 30 zadaniach, które dotykają poprawę jakości, terminowości, uzyskujemy pozytywne kroki, które nas docelowo doprowadzą, że w ciągu 12 miesięcy spółka ta będzie rentowna – dodał prezes Brzoska.

Spółka oczekuje poprawy w całym 2025 roku

Przedstawiciele spółki potwierdzili, że w całym 2025 roku EBITDA skorygowana grupy wzrośnie o 20-25 proc. Założenia dotyczące wzrostu skorygowanej EBITDA obejmują ustabilizowanie się wzrostu tego wyniku w Polsce w okolicach 45% poprawę w strefie euro oraz spadek tego wyniku w Wielkiej Brytanii i Irlandii z powodu konsolidacji przejętej niedawno przez Inpost spółki Yodel. Grupa Inpost zakłada wzrost udziałów na wszystkich swoich rynkach w 2025 roku. Wolumen ma wzrosnąć w tym roku o 25-30 proc. rok do roku.

Przychody grupy wzrosnąć mają w 2025 roku o 35-40 proc. rok do roku. Przychody w Polsce i w strefie euro mają się zwiększyć lekko, natomiast w Wielkiej Brytanii wzrosną trzykrotnie dzięki przejęciu firm Menzies i Yodel.

Firma planuje rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat o ponad 14 tys. APM na wszystkich rynkach, co obejmuje około 3 tys. w Polsce, 4 000 w Benefralux, 4,5 tys. w Wielkiej Brytanii, 2 tys. na Półwyspie Iberyjskim oraz około 1 tys. we Włoszech. CAPEX ma wynieść około 1,8 miliarda złotych, z czego około 60% zostanie przeznaczone na rozbudowę sieci.

InPost to platforma dostaw dla e-commerce. Założony w 1999 roku przez Rafała Brzoskę w Polsce, InPost posiada sieć Paczkomatów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie i fullfilment dla sprzedawców e-commerce w Polsce. W lipcu 2021 r. sfinalizował przejęcie francuskiej spółki Mondial Relay. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam. Głównymi akcjonariuszami spółki są: PPF Group N.V. (rodzina Keller z Czech) posiadający 28,75% akcji, A&R Investments Limited (wehikuł powiązany z Rafałem Brzoską - 12,49%.) i Advent International Corporation (10,98%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu