Spis treści
- Wypracowane w I kwartale wyniki finansowe udowadniają, że jesteśmy komplementarną, multienergetyczną grupą kapitałową, która wykorzystuje szanse rynkowe wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Sezonowy segment bitumenów w tym kwartale co prawda nie kontrybuował do wyniku, jednak wykorzystanie m.in. sytuacji na rynku paliw, pozwoliło nam osiągnąć solidny wynik na poziomie Grupy. Jednocześnie cały czas pracujemy nad rozszerzaniem naszego portfela produktów i usług o rozwiązania niskoemisyjne, wpisujące się w naszą strategię na lata 2024-2028 - powiedział prezes Adam Sikorski, cytowany w komunikacie.
Dodał, że spółka przeprowadziła m.in. pierwsze w Polsce tankowanie samolotu paliwem SAF na lotnisku Katowice-Pyrzowice, a także otrzymała pozwolenie na budowę biogazowni rolniczej, która docelowo pozwoli wykorzystać efekt synergii w ramach Grupy i realizować cele związane ze zmniejszaniem emisji w sektorze paliw transportowych.
Segmenty Unimotu stabilnie albo idą w górę
W I kwartale 2025 r. segment paliw ciekłych w Grupie Unimot osiągnął wynik EBITDA skorygowana na poziomie 24 mln zł.
- Na wyniki tego segmentu wpływ miało utrzymywanie się wysokości premii lądowej na poziomie, który ograniczał możliwości generowania zakładanych marż handlowych i wyników finansowych. Jednocześnie uzyskaniu dodatkowych pozytywnych efektów finansowych w raportowanym okresie sprzyjały warunki na rynku oleju napędowego, będące konsekwencją napięć handlowych wywołanych m.in. przez politykę USA w zakresie ceł - podała także s płka w komunikacie.
Grupa Unimot konsekwentnie kontynuuje proces dywersyfikacji portfela produktowego i koncentruje się na wprowadzaniu oraz zwiększaniu udziału produktów umożliwiających wypracowanie wyższej marży.
W segmencie infrastruktura i logistyka grupa wypracowała wyniki finansowe na stabilnym poziomie, które w I kwartale 2025 r. wynosiły 26 mln zł. Segment ten obejmuje m.in. działalność w zakresie magazynowania paliw i usług transportu kolejowego.
- Segment LPG osiągnął zysk EBITDA skorygowana na poziomie 4 mln zł. Wyniki te były pod presją wywołaną nadpodażą gazu LPG w Polsce, związaną z nagromadzeniem na rynku zapasów gazu rosyjskiego sprowadzonego do Polski tuż przed wejściem w życie sankcji w grudniu 2024 r. oraz znacząco rosnącym w I kwartale 2025 r. dostawom n-butanu pochodzenia rosyjskiego nieobjętego sankcjami, co w konsekwencji doprowadziło do zmniejszenia marży osiąganej na sprzedaży LPG - podano także w komunikacie.
Jednocześnie spółka podała, że grupa ponosi koszty realizacji umowy na przeładunek i magazynowanie gazu LPG w Wilhelmshaven (Niemcy). Umowa została zawarta w związku z zapewnieniem Grupie Unimot większej niezależności i stabilności logistycznej dostaw gazu LPG po rozpoczęciu obowiązywania embarga na import gazu LPG z Rosji do Unii Europejskiej.
Spowolnienie w budownictwie wpływa negatywnie na konkretny segment
Segment bitumen osiągnął ujemny poziom EBITDA skorygowanej, która wyniosła (7) mln zł. Wyniki tego segmentu podlegają sezonowości i należy przyjąć, że I kwartał roku jest okresem spowolnienia w branży budownictwa drogowego, w związku z warunkami atmosferycznymi niesprzyjającymi realizacji prac drogowych, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe segmentu bitumen.
- Należy jednak zauważyć, że w I kwartale 2025 r., z uwagi na wyjątkowo korzystne w tym roku warunki pogodowe, wystąpiło wcześniejsze niż zazwyczaj rozpoczęcie sezonu asfaltowego, co przełożyło się na osiągnięte przez segment wyniki finansowe - tłumaczy spółka.
Gaz ziemny i olej napędowy
Segment gazu ziemnego wypracował 2 mln zł EBITDA skorygowana. Pozytywnie na ten segment wpłynął sezonowy wzrost sprzedaży gazu ziemnego do klientów końcowych, połączony z dalszą rozbudową portfela klientów. Natomiast wyniki były pod silną presją realizacji sprzedaży zapasów obowiązkowych gazu ziemnego po cenie niższej niż cena ich zakupu.
Jeśli chodzi o wyniki operacyjne wypracowane w I kwartale 2025 r. przez Grupę Unimot, według wstępnych szacunków Grupa wypracowała wolumen sprzedaży oleju napędowego, oleju opałowego benzyn i biopaliw na poziomie 573 tys. m3 (wzrost o 20% r/r) oraz zanotowała wzrost sprzedaży gazu LPG o 11% r/r do 80 tys. ton, zakończono.
Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect.
Głównym udziałowcem spółki jest Unimot Express, posiadający 43,84 proc. akcji (42.18 proc. głosów na WZA).
Unimot Express sp. z o.o. - wspólnikami posiadającymi równy udział, tj. po 49,75 proc. w kapitale i głosach w jednostce dominującej wobec emitenta są Adam Władysław Sikorski (bratanek prezesa zarządu Adama Antoniego Sikorskiego) oraz Zemadon Ltd z siedzibą w Nikozji na Cyprze. Pozostały mniejszościowy udział stanowiący 0,5% w kapitale zakładowym i głosach w Unimot Express sp. z o.o. posiada żona Adama Antoniego Sikorskiego, Magdalena Sikorska. Zemadon Ltd. - 100 proc. udziałów w kapitale i głosach posiada fundacja „Family First Foundation” z siedzibą w Vaduz w Lichtensteinie, kontrolowana przez Adama Antoniego Sikorskiego, której beneficjentami jest rodzina Adama Antoniego Sikorskiego.
Źródło: spółka/isbnews
