Wyniki finansowe i wolumen sprzedaży
W pierwszym kwartale 2025 roku przychody grupy Wielton wyniosły 486,2 mln zł, co oznacza spadek z 548,3 mln zł rok wcześniej. Pomimo tego, wolumen sprzedaży utrzymał się na poziomie 3 634 sztuk, co stanowi jedynie 1 proc. spadek rok do roku. Wynik EBITDA wyniósł -16,6 mln zł, w porównaniu do 10,6 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie -3,4 proc. w porównaniu do 1,9 proc rok wcześniej.
Zysk netto Wiletona wyniósł -53,2 mln zł, co jest znaczącym pogorszeniem w porównaniu do -17,9 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku. Mimo trudności finansowych, Wielton koncentruje się na zwiększaniu efektywności oraz umacnianiu udziałów na obecnych rynkach.
Inwestycje i nowe produkty
Wielton planuje w 2025 roku ponieść nakłady inwestycyjne w wysokości około 46 mln zł. W pierwszym kwartale 2025 roku, Grupa wprowadziła do swojego portfolio nową, rozsuwaną naczepę podkontenerową Container Master R3 Super Light. Nowy produkt ma na celu zwiększenie konkurencyjności i umocnienie pozycji Grupy na rynku.
– Obserwowane pierwsze oznaki wzrostu rejestracji naczep i przyczep na wybranych rynkach, na których działa grupa Wielton, mogą świadczyć o początku stabilizacji rynkowej. Jednakże, doświadczenia ostatnich miesięcy, jak i sytuacja makroekonomiczna oraz gospodarcza krajów Unii Europejskiej sprawiają, że w przyszłość patrzymy z rozwagą – komentuje Paweł Szataniak, prezes zarządu grupy Wielton.
– Dokonaliśmy rewizji planów inwestycyjnych i w 2025 roku na inwestycje planujemy przeznaczyć około 46,0 mln zł. Ponadto, wciąż głównym obszarem naszej koncentracji pozostają zapewnienie kapitału obrotowego, zwiększanie efektywności oraz rozwój portfela produktowego o nowe pojazdy i rozwiązania, które pozwolą nam budować udziały rynkowe w poszczególnych krajach – dodaje.
Pozycja na rynkach europejskich
Wielton utrzymała swoją pozycję na większości kluczowych rynków europejskich. Na rynku francuskim, pomimo spadku o niemal 12 proc., spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję z udziałami na poziomie 17,7 proc. W Polsce, gdzie rynek naczep i przyczep wzrósł o 6,7 proc. rdr., spółki Wielton, Langendorf oraz Fruehauf uplasowały się na trzeciej pozycji, odnotowując wzrost udziałów do 13,3 proc.
Na rynku brytyjskim, spółka Lawrence David awansowała na 4 pozycję z udziałami na poziomie 6,9 proc., co było możliwe dzięki sprzedaży 600 sztuk pojazdów, co stanowi prawie 17 proc. wzrost rdr. W Niemczech, spółki Langendorf oraz Wielton GmbH awansowały na szóstą pozycję z udziałami na poziomie 2,7 proc.
Rozwój w Europie Środkowej i Wschodniej
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), Wielton utrzymała piątą pozycję na rynku z udziałami na poziomie 5,5 proc. Pomimo spadku sprzedaży o niemal 6 proc. rdr., Grupa osiągnęła przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 31,3 mln zł. Wzrost rynku o niemal 12 proc. rdr. w tym regionie wskazuje na potencjał dalszego rozwoju.
Na rynku włoskim, spółki Viberti, Fruehauf oraz Guillén uplasowały się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 5,5 proc. Grupa odnotowała znaczący wzrost sprzedaży o niemal 85 proc. rdr., co przełożyło się na przychody ze sprzedaży ogółem w wysokości 46,6 mln zł.
W grupie Wielton
Grupa Wielton należy do grona trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz dziesięciu największych producentów w tej branży na świecie. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r. Głównym udziałowcem spółki jest MP Inwestors SA r.l (Paweł i Mariusz Szataniak) posiadający 37,62 proc. akcji.
