Spis treści
Globalny Wzrost Sprzedaży Samochodów Elektrycznych
Według prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE), globalna sprzedaż samochodów elektrycznych w 2025 roku ma wynieść 20 milionów sztuk. To oznacza, że udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży przewyższy 25 proc..
Chiny pozostają liderem w sprzedaży pojazdów elektrycznych, gdzie w 2024 roku sprzedano prawie połowę globalnej produkcji samochodów.
—W tym samym roku niemal połowę (48 proc.) nowych samochodów rejestrowanych w Państwie Środka stanowiły pojazdy elektryczne —podkreślił Instytut.
W Stanach Zjednoczonych również odnotowano znaczący wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych o około 10 proc. w ujęciu rocznym. Co dziesiąty samochód sprzedany w USA w 2024 roku był wyposażony w napęd elektryczny.
Stagnacja w Europie i Wzrost w Azji
W Europie, w latach 2022-2024, zaobserwowano stagnację sprzedaży pojazdów elektrycznych. Było to związane z ograniczeniem wsparcia publicznego do ich zakupu.
— Udział rejestracji samochodów elektrycznych w ogóle rejestrowanych pojazdów utrzymał się w 2024 r. na dość wysokim poziomie 22 proc. — podał PIE.
Tymczasem w państwach Azji i Pacyfiku, poza Chinami, rozwój elektromobilności jest szczególnie widoczny. W 2024 roku w azjatyckich gospodarkach rozwijających się sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła o 40 proc. względem roku poprzedniego. Największe rynki to Tajlandia, Indonezja i Wietnam, gdzie dominują mniejsze i bardziej przystępne cenowo samochody elektryczne.
Wyzwania dla europejskiego sektora motoryzacyjnego
Pomimo szansy, jaką mógłby stanowić wzrost popytu na pojazdy elektryczne, europejski sektor motoryzacyjny zmaga się z problemami związanymi z transformacją w kierunku produkcji pojazdów zeroemisyjnych.
— Pomimo szansy, jaką mógłby stanowić wzrost popytu na pojazdy elektryczne w nastawionym na eksport europejskim sektorze motoryzacji, branża ta obecnie zmaga się z problemami związanymi z jej transformacją w kierunku produkcji pojazdów zeroemisyjnych. Wyzwaniem staje się nie tyle osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w eksporcie, lecz także utrzymanie pozycji na rynku wewnętrznym UE — podkreślili autorzy raportu.

Biznes
Wartość importu samochodów elektrycznych do UE w 2023 roku wyniosła 9,7 miliarda euro, podczas gdy wartość eksportu do Chin - 0,9 miliarda euro. W 2022 roku przemysł motoryzacyjny zapewniał 3,5 miliona miejsc pracy i odpowiadał za 1,7 proc. całkowitej wartości dodanej brutto w UE.
Eksport produktów motoryzacyjnych z UE do krajów spoza UE osiągnął w 2022 roku wartość 235,6 miliarda euro, co stanowiło 7,2 proc. całkowitego eksportu UE. To pokazuje, jak ważny jest sektor motoryzacyjny dla europejskiej gospodarki i jak istotne jest, aby dostosować się do zmieniających się trendów rynkowych.
O PIE
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny; przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.