https://strefabiznesu.pl
reklama

Polacy ruszyli na zakupy. Tylko jeden segment notuje spadek

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Kwietniowe dane potwierdzają, że sektor e-commerce w Polsce utrzymuje stabilną ścieżkę wzrostu po bardzo wysokim (15,2 proc. m/m) wzroście w marcu.
Kwietniowe dane potwierdzają, że sektor e-commerce w Polsce utrzymuje stabilną ścieżkę wzrostu po bardzo wysokim (15,2 proc. m/m) wzroście w marcu. Fot. Mikołaj Suchan/Polska Press
Polacy wydają na zakupy chętnie robiąc je zarówno w tradycyjnych sklepach, jak i w internecie. Jak pokazują najnowsze dane, handel odnotowuje wzrost obrotów, który może zaskoczyć niejednego eksperta. Skąd ten trend i co to oznacza dla konsumentów i przedsiębiorców?

Spis treści

Handel detaliczny w górę

Według danych opublikowanych przez Krajową Izbę Gospodarczą, obroty w handlu detalicznym w kwietniu 2025 roku wyniosły 116,5 miliarda złotych.

Był to wzrost o 6,1% w porównaniu do marca tego samego roku oraz o 7,4% w porównaniu do kwietnia 2024 roku. Placówki zatrudniające powyżej 9 osób, czyli sektor przedsiębiorstw, odpowiadały za 74,9% całkowitych obrotów, osiągając wartość 87,258 miliarda złotych. Oznacza to wzrost o 6,2% w porównaniu z marcem i o 7,9% rok do roku.

Obroty w e-handlu stanowiły 8,8% całego handlu detalicznego w sektorze przedsiębiorstw. Wartość sprzedaży online wyniosła 7,679 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 3,4% miesiąc do miesiąca oraz o 7,1% w porównaniu do kwietnia 2024 roku. Jak zauważyła Krajowa Izba Gospodarcza, wzrost w stosunku do marca miał charakter sezonowy.

E-handel rośnie w wybranych kategoriach

Małgorzata Zienkowska z KIG podkreśliła, że dane z kwietnia potwierdzają stabilną ścieżkę wzrostu sektora e-commerce w Polsce.

Kwietniowe dane potwierdzają, że sektor e-commerce w Polsce utrzymuje stabilną ścieżkę wzrostu po bardzo wysokim (15,2 proc. m/m) wzroście w marcu.

Dynamika rozwoju e-handlu jest porównywalna z całym handlem detalicznym, co umacnia jego kluczową rolę w strukturze rynku. W raporcie Izby zwrócono uwagę na największą dynamikę wzrostu w kanale online w kategorii pojazdów samochodowych, motocykli i części, gdzie odnotowano wzrost o 251,8% w stosunku do kwietnia 2024 roku.

Te produkty biją rekordy sprzedaży

Wysoki wzrost sprzedaży odnotowano również w kategorii żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, gdzie sprzedaż wzrosła o 60,9% w porównaniu do kwietnia 2024 roku.

Wartość sprzedaży tych produktów przez internet jest zdaniem KIG relatywnie niski i wynosi 184 mln zł, ale wzrost ten - zdaniem KIG - sygnalizuje znaczący potencjał do dalszego rozwoju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Segment żywności, napojów i wyrobów tytoniowych w całym handlu umocnił się z kolei o 15,7%. Wysokim wzrostem wartości sprzedaży wykazał się też segment mebli oraz RTV i AGD, który był o 18,4% wyższy w e-commerce, a w sprzedaży ogółem wzrost wyniósł 11,6% rok do roku. Również odzież i obuwie odnotowały wzrost o 16,9% w handlu elektronicznym, podczas gdy w całym handlu wzrost wyniósł 6,6%.

Pomimo ogólnego wzrostu w e-handlu, KIG zwróciła uwagę na kategorię prasy, książki i sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie nastąpił spadek o 9,5%.

Negatywnie na tle ogólnego wzrostu w e-handlu wyróżniła się kategoria prasy, książki i sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie nastąpił spadek o 9,5 proc., podczas gdy w całkowitej sprzedaży detalicznej odnotowano wzrost o 4,1 proc.

W całkowitej sprzedaży detalicznej odnotowano jednak wzrost o 4,1%. To pokazuje, że nie wszystkie sektory e-handlu rozwijają się równomiernie, a niektóre kategorie mogą wymagać dodatkowych działań promocyjnych lub strategii rozwoju.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Służby zatrzymały byłego członka zarządu Orlenu

Służby zatrzymały byłego członka zarządu Orlenu

Nowy prezydent, stare problemy. Gospodarka czeka na reformy

Nowy prezydent, stare problemy. Gospodarka czeka na reformy

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu