Spis treści
Marzec 2025 roku przyniósł znaczący wzrost rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Polsce. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), zarejestrowano 2 311 bateryjnych i wodorowych pojazdów elektrycznych (BEV + FCEV), co oznacza wzrost o 35,5% w porównaniu do marca 2024 roku. To najwyższy miesięczny wynik w historii notowań.
Wzrost ten przypisuje się wprowadzeniu programu "NaszEAuto", który oferuje dofinansowanie do 40 tys. zł na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy samochodu elektrycznego. Program ten skierowany jest do osób prywatnych i jednoosobowych działalności gospodarczych. Jak zauważa prezes PZPM, Jakub Gabryś: "Wzrost liczby rejestracji elektrycznych samochodów osobowych spowodowany był przede wszystkim wejściem w życie programu NaszEAuto".
Hybrydy górą
Pomimo imponującego wzrostu rejestracji samochodów elektrycznych, hybrydy nadal dominują na polskim rynku. W marcu 2025 roku zarejestrowano 26 637 samochodów hybrydowych, co stanowi ponad połowę wszystkich nowych rejestracji samochodów osobowych w tym miesiącu. Liczba rejestracji hybryd plug-in (PHEV) wzrosła o 73%.
Łącznie, w marcu 2025 roku zarejestrowano 53 062 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 6,3% w porównaniu do marca 2024 roku.
W marcu 2025 roku udział samochodów zelektryfikowanych w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 31,9%. W pierwszym kwartale 2025 roku Polacy zarejestrowali 45 387 samochodów z napędem zelektryfikowanym, co stanowi wzrost o 15% w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku.
Pomimo postępów, Polska nadal pozostaje w tyle za pierwotnymi założeniami dotyczącymi elektromobilności. Plan Rozwoju Elektromobilności zakładał, że do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych. Jednak według danych z końca stycznia 2025 roku, zarejestrowanych było 82 508 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV).

Biznes
Rozwój infrastruktury ładowania również odgrywa kluczową rolę w promocji elektromobilności. Na koniec marca 2025 roku w Polsce funkcjonowało 4 981 stacji ładowania i 9 264 punkty ładowania samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost o 51% i 48% odpowiednio w porównaniu do poprzedniego roku.
Tesla mimo to w dół
W pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku Tesla odnotowała znaczący spadek sprzedaży na polskim rynku. Zarejestrowano jedynie 297 nowych pojazdów tej marki, co oznacza spadek o 53,1% w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku. Udział Tesli w rynku samochodów elektrycznych w Polsce zmniejszył się z 30% do zaledwie 10,6%
Podobne tendencje obserwowane są w całej Europie. W lutym 2025 roku sprzedaż Tesli na kontynencie spadła o 40% rok do roku, osiągając poziom poniżej 17 tys. egzemplarzy, podczas gdy w tym samym miesiącu 2024 roku sprzedano ponad 28 tys. pojazdów. Udział Tesli w europejskim rynku samochodów elektrycznych zmniejszył się z 21,6% do 10,3%.
Pomimo tych wyzwań, Tesla pozostaje jednym z liderów rynku samochodów elektrycznych. W pierwszym kwartale 2025 roku Model Y był najchętniej wybieranym autem elektrycznym w Polsce, z liczbą 521 sprzedanych egzemplarzy, a Model 3 uplasował się na drugim miejscu z wynikiem 366 sztuk.
Działalność polityczna Elona Muska coraz wyraźniej odbija się na postrzeganiu marki Tesla i ma negatywny wpływ na jej sprzedaż. Kontrowersyjne wypowiedzi Muska w mediach społecznościowych, jego zaangażowanie w debatę publiczną, działalność w ramach administracji Trumpa, a także sposób zarządzania platformą X (dawniej Twitter), którą przejął w 2022 roku, powodują narastające napięcia wśród klientów. Część konsumentów zaczyna utożsamiać markę Tesla z poglądami jej właściciela, co prowadzi do tzw. bojkotu konsumenckiego.