Spis treści
- Według danych z końca marca 2025 r. w Polsce łącznie zarejestrowanych było 87 461 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W I kwartale b.r. ich liczba zwiększyła się o 7 201 szt., tj. o 22 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. - wynika z danych Licznika Elektromobilności.
Pod koniec marca 2025 r. po polskich drogach jeździło 157 362 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut osobowych BEV (battery electric vehicles) liczyła 78 853 szt., a park hybryd PHEV (plug-in hybrid electric vehicles) ładowanych z sieci - 78 509 szt. Z kolei liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 8 639 szt.
Więcej rowerów i motorowerów na prąd
Jak wynika z danych stale rośnie także liczba elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec marca wyniosła 24 163 szt., a także liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do ponad miliona. Jak wynika z danych Licznika Elektromobilności, pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce zwiększył się do 1 525 pojazdów (z czego autobusy bateryjne stanowiły 1437 szt., zaś wodorowe - 88 szt.).
Rozwija się również infrastruktura przeznaczona do ładowania
Pod koniec marca br. w Polsce funkcjonowały 9 342 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych. 32 proc. stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 68 proc. wolne punkty prądu przemiennego (AC) o do 22 kW.
Zdaniem prezesa PZPM Jakuba Farysia, wzrost liczby rejestracji pojazdów osobowych jest spowodowany wprowadzeniem programu "NaszEauto".
- Jeśli Ministerstwo Klimatu i Środowiska zdecyduje się poszerzyć program o pojazdy dostawcze bądź odbiorców instytucjonalnych, z pewnością wzrosty będą jeszcze większe. Czekamy też na zwiększenie liczby rejestracji pojazdów zeroemisyjnych pow. 16 t, kiedy zostanie już wprowadzony program wspierający ich zakup oraz programy dotyczące rozwoju infrastruktury do ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych. W sumie przewidziano na ich realizację kwotę 6 miliardów złotych – powiedział Jakub Faryś.
Biznes

Uruchomiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska program "NaszEauto" ruszył 3 lutego br. Na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych kategorii M1 przeznaczono w sumie 1,6 mld zł z KPO. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł. O dotacje do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Do wsparcia kwalifikują się wyłącznie nowe samochody elektryczne, wcześniej niezarejestrowane, których cena nie przekracza 225 tys. zł netto.
Źródło: pap