2 mld zł na infrastrukturę dla elektrycznego transportu ciężarowego

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Dzięki tym inicjatywom przedsiębiorcy będą mogli rozwijać infrastrukturę ładowania, co jest ważne dla dalszego rozwoju elektrycznego transportu ciężarowego w Polsce.
Dzięki tym inicjatywom przedsiębiorcy będą mogli rozwijać infrastrukturę ładowania, co jest ważne dla dalszego rozwoju elektrycznego transportu ciężarowego w Polsce. Jakub Steinborn/Polska Press
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nowe inicjatywy mające na celu wsparcie rozwoju infrastruktury dla elektrycznego transportu ciężarowego w Polsce. Dwa nowe nabory, każdy o budżecie 1 miliarda złotych, mają na celu rozbudowę sieci i budowę stacji ładowania. To kolejny krok w stronę zrównoważonego transportu i redukcji emisji CO2.

Spis treści

Nowe nabory dla operatorów i przedsiębiorców

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił dwa nabory, które mają na celu wsparcie rozwoju infrastruktury dla elektrycznego transportu ciężarowego.

Pierwszy z nich skierowany jest do operatorów systemów dystrybucyjnych (DSO). Dzięki temu operatorzy będą mogli skorzystać z dotacji pokrywających do 100% kosztów kwalifikowanych związanych z rozbudową sieci.

Infrastruktura budowana przez DSO musi spełniać określone wymagania dotyczące mocy ładowania. Dla stacji zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej dróg TEN-T lub w odległości do 3 km od najbliższego zjazdu z tej sieci, moc ładowania nie może być mniejsza niż 3600 kW. W przypadku stacji wzdłuż sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T, minimalna moc to 1500 kW. W centrach logistycznych i terminalach intermodalnych minimalna moc obsługiwana przez dofinansowaną sieć ma wynosić 350 kW.

Wsparcie dla przedsiębiorców

Drugi nabór skierowany jest do przedsiębiorców, którzy również mogą liczyć na dofinansowanie do 100% kosztów kwalifikowanych. W przypadku projektów typu project finance, wsparcie może wynieść do 85% kosztów budowy lub rozbudowy stacji ładowania. Warunkiem jest lokalizacja stacji wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T lub w centrach logistycznych, a także w ich pobliżu, nie dalej niż 3 km od nich.

Fundusz modernizacyjny jako źródło finansowania

Oba nabory są finansowane z Funduszu Modernizacyjnego. Jest to instrument finansowy, który czerpie środki ze sprzedaży 4,5% ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami EU-ETS. Szacuje się, że do Polski z Funduszu Modernizacyjnego w latach 2021-2030 może trafić około 60 miliardów złotych.

Fundusz Modernizacyjny odgrywa kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski, wspierając projekty, które przyczyniają się do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Dzięki niemu możliwe jest finansowanie inicjatyw, które w innym przypadku mogłyby być trudne do zrealizowania.

Przyszłość elektrycznego transportu ciężarowego

Inwestycje w infrastrukturę ładowania dla elektrycznego transportu ciężarowego są niezbędne, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku oraz przepisom dotyczącym ochrony środowiska. Elektryfikacja transportu ciężarowego to nie tylko kwestia nowoczesności, ale również odpowiedź na globalne wyzwania związane z ochroną klimatu.

Dzięki wsparciu NFOŚiGW i Funduszu Modernizacyjnego Polska ma szansę stać się liderem w dziedzinie zrównoważonego transportu ciężarowego. Rozwój infrastruktury ładowania przyczyni się do zwiększenia liczby elektrycznych ciężarówek na polskich drogach, co z kolei wpłynie na zmniejszenie emisji CO2 i poprawę jakości powietrza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu