Spis treści
Nowe Solarisy to autobusy niskopodłogowe o długości 12 metrów, wyposażone w technologię tzw. miękkiej hybrydy (mild hybrid). Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego wspomagającego napęd spalinowy, autobusy odzyskują energię podczas hamowania, magazynując ją i wykorzystując np. podczas ruszania. Pozwala to na zmniejszenie zużycia paliwa oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
- To ważny krok w stronę bardziej zrównoważonego transportu publicznego w Krakowie. Nowe pojazdy nie tylko poprawią komfort podróży, ale przede wszystkim zastąpią najbardziej emisyjne autobusy starszych generacji - powiedział zastępca prezydenta miasta, Stanisław Kracik.
Dwa warianty – miejskie i aglomeracyjne
Nowe Solarisy zostały dostarczone w dwóch wariantach. Pierwszy, przeznaczony do obsługi linii miejskich, to 25 pojazdów z 29 miejscami siedzącymi i maksymalną pojemnością 94 pasażerów. Drugi – to 12 autobusów o zwiększonej liczbie miejsc siedzących (37) i mocniejszym silniku, które będą kursować na liniach aglomeracyjnych i mogą przewozić jednorazowo do 83 osób.
Autobusy będą obsługiwać popularne linie miejskie, takie jak 102, 120, 123, 148, 160, 168 i 192 oraz aglomeracyjne - m.in. 264, 274 i 299. Większość z nich będzie stacjonować w zajezdni Bieńczyce w Nowej Hucie.
Inwestycja na miarę potrzeb
Pojazdy zostały nabyte w formie leasingu operacyjnego od konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz Millennium Leasing. Łączny koszt zakupu wyniósł niemal 60 mln zł netto, co oznacza, że jednostkowy koszt każdego autobusu to ponad 1,6 mln zł netto.
Prezes MPK Kraków Rafał Świerczyński podkreślił, że inwestycja nie tylko podnosi standard świadczonych usług, ale jest również kolejnym krokiem w kierunku realizacji strategii zielonego transportu miejskiego.
Biznes
