Spis treści
Historyczny spadek liczby ograniczeń
Pod koniec 2023 roku na polskich torach zidentyfikowano 3 179 miejsc z ograniczeniami prędkości, które obejmowały ograniczenia doraźne, stałe i okresowe. Dzięki intensywnym działaniom modernizacyjnym, do grudnia 2024 roku liczba ta spadła do 2 307, co stanowi największy procentowy spadek w historii PKP PLK. Do maja 2025 roku liczba ta zmniejszyła się o kolejne 13%, osiągając około 2 000 ograniczeń.
Krzysztof Waszkiewicz, członek zarządu PKP PLK, podkreśla w komunikacie:
– Likwidacja ograniczeń na sieci to ważne zadanie. Cieszy, kiedy niewielkim nakładem sił i środków jesteśmy w stanie szybko usunąć przyczyny zwolnień ruchu pociągów, obejmujące krytyczne miejsca i odcinki. Wracamy do dobrych doświadczeń z lat 2014-2016, kiedy spadki wynosiły 11-18 proc. rocznie.
Wpływ na punktualność i koszty
Zmniejszenie liczby ograniczeń prędkości ma bezpośredni wpływ na punktualność pociągów. Każde ograniczenie wymusza na maszynistach jazdę z niższą prędkością, co wydłuża czas przejazdu i zwiększa ryzyko błędów. Dla przewoźników kolejowych oznacza to wyższe koszty eksploatacji oraz pracy załogi. Ograniczenia te negatywnie wpływają również na przepustowość linii kolejowych, zmuszając konstruktorów rozkładów jazdy do zwiększania odstępów między pociągami.
PKP PLK, będąca w 100% spółką Skarbu Państwa, pełni kluczową rolę w zarządzaniu krajową infrastrukturą kolejową. Odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych, synchronizację ruchu oraz opracowywanie i aktualizowanie rozkładów jazdy pociągów na terenie całego kraju. Dzięki skutecznemu zarządzaniu i modernizacji infrastruktury, PKP PLK przyczynia się do zwiększenia efektywności i punktualności polskiego transportu kolejowego.
Źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
