Spis treści
Euroterminal Sławków kluczowym punktem w planach odbudowy Ukrainy
Euroterminal Sławków to wyjątkowe miejsce na mapie Europy, będące jedynym w Unii Europejskiej terminalem przystosowanym do obsługi pociągów szerokotorowych ze Wschodu. Dzięki linii hutniczej szerokotorowej (LHS) pociągi z Ukrainy i Azji mogą dotrzeć bezpośrednio do terminalu, eliminując konieczność przeładunku na granicy.
Podpisana umowa między Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków ma na celu stworzenie największego hubu logistycznego w regionie, który będzie obsługiwał projekty związane z odbudową Ukrainy. Premier Donald Tusk podkreślił znaczenie tej inwestycji dla Polski:
– Kiedy mówimy o odbudowie Ukrainy, mówimy nie tylko o potrzebie pomocy Ukraińcom po wojnie, ale również o interesie dla Polski. Nie może być tak, jak było kiedyś. Pamiętacie, że wszyscy angażowali się, Polska też – mówię o wojnie w Iraku – a później na odbudowie zarabiali ci najwięksi, a Polska została na lodzie de facto.
Strategiczna infrastruktura pod kontrolą państwa
Jak zaznacza Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w komunikacie, rozbudowa Euroterminalu Sławków jest częścią strategii odzyskiwania kontroli nad kluczową infrastrukturą. Polska dąży do redukcji zależności od zagranicznych operatorów, co pozwoli na większą kontrolę nad przesyłem towarów i przepływami strategicznymi. Premier Donald Tusk zaznaczył, że nadzór nad rozwojem Euroterminalu Sławków będzie w pełni w rękach polskiego państwa:
– Państwo polskie, Skarb Państwa poprzez instytucje, poprzez strukturę własności będzie miało pełną kontrolę i tej kontroli Polska nie wypuści z rąk. Nie tylko tu, ale Sławków jest tego jakby najlepszym i takim najmocniejszym przykładem.
Euroterminal Sławków to kluczowe miejsce dla europejskiej logistyki
Euroterminal Sławków leży na skrzyżowaniu paneuropejskich korytarzy transportowych, łączących wschód z zachodem oraz północ z południem. Obecnie bardziej znaczący jest kierunek łączący Morze Śródziemne z Bałtykiem, co podkreślił Premier Donald Tusk:

Biznes
– Akurat ten kierunek – łączący Morze Śródziemne z Bałtykiem – jest dzisiaj ważniejszy nawet dla Sławkowa niż kierunek wschód-zachód, jeśli chodzi o ilość ładunków, jakie przechodzą przez Sławków. A więc Włochy, a więc państwa leżące nad Adriatykiem i oczywiście z drugiej strony Baltic Hub, czyli dwa wielkie morskie okna na świat, a w środku serce to lądowe, czyli Sławków.
Zwiększenie przepustowości euroterminalu pozwoli Polsce na odgrywanie kluczowej roli w przeładunkach towarów w całej Europie. Ministra Przemysłu Marzena Czarnecka wyraziła zadowolenie z otwarcia tej inwestycji:
– Ja się bardzo cieszę z otwarcia tej inwestycji z kilku względów. Pierwszy to ten, że to jest coś dla Śląska, coś kompletnie nowego, co nie łączy się z węglem, bo takie zawsze były skojarzenia, tylko inwestycja w logistykę, która jest w tej chwili, jakby siłą napędową całej gospodarki.
Inwestycje dla Śląska
Realizacja inwestycji w Sławkowie wpisuje się w szeroki plan działań prowadzonych przez rząd. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują obecnie w województwie śląskim 27 inwestycji o łącznej wartości ponad 14 miliardów złotych. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie rozbudowy terminala:
– Infrastruktura jest krwiobiegiem polskiej gospodarki, dlatego rozbudowa terminala w Sławkowie to najlepiej wydane pieniądze z punktu widzenia polskiej logistyki i polskiego transportu, który jest nowoczesny i jest kluczowy dla procesów przeładunkowych w całej Europie i nie tylko.
Premier Donald Tusk zapowiedział również przebudowę 16-kilometrowego odcinka drogi A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami, co ma poprawić infrastrukturę drogową w regionie:
– Podjęliśmy decyzję też o znalezieniu dodatkowych środków, tak aby ta inwestycja, naprawa tej drogi stała się faktem – i to w najbliższych miesiącach. Żebyśmy nie czekali na to kolejne lata.
Rozbudowa Euroterminalu Sławków w latach 2026-2028
Projekt rozbudowy Euroterminalu Sławków obejmuje budowę nowoczesnej hali magazynowej, rozbudowę infrastruktury torowej oraz zakup nowoczesnych urządzeń przeładunkowych. Dzięki temu zdolności terminala wzrosną z obecnych 285 tys. TEU do ponad 500 tys. TEU rocznie.
Rozbudowa terminalu to przykład inwestycji, która łączy fundusze unijne z polską strategią rozwojową, wzmacniając pozycję Polski jako logistycznego lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Wartość podpisanej umowy to ponad 180 mln zł, z czego ok. 108 mln zł stanowi dokapitalizowanie ze środków własnych ARP, a dodatkowe 73 mln zł pochodzi z bezzwrotnej dotacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
Źródło: PAP, KPRM
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!