Spis treści
Firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne liczą na większą sprzedaż, chcą też więcej inwestować
Drugi kwartał tego roku przedstawiciele sektora TSL widzą w jasnych barwach. Zarówno, jeżeli chodzi o sprzedaż, jak i inwestycje.
Jak wynika z Barometru EFL, 24 proc. przedsiębiorstw logistycznych, transportowych i spedycyjnych liczy na większą sprzedaż. To więcej niż na początku roku – w I kwartale było to 16 proc. Za większymi przychodami „jedzie” lepsza płynność finansowa, której spodziewa się 24 proc. firm (kwartał wcześniej było to 18 proc.).
Inwestycje także mają iść w górę, ale w porównaniu z przewidywaniami dotyczącymi sprzedaży, entuzjazm jest znacznie mniejszy. Poziom inwestycji planuje zwiększyć 21 proc. przedsiębiorstw z sektora TSL. Dla porównania - w I kwartale takie zamierzenia miało 20 proc. firm. Jednocześnie tylko 5 proc. zapytanych zgłasza większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne (w zestawieniu z 23 proc. w I kwartale 2025 r.).
Na korzyść branży działają spadająca inflacja, perspektywa kolejnych obniżek procentowych i rozwój e-commerce
– Patrząc na ostatnie kilka pomiarów Barometru EFL można stwierdzić, że przedsiębiorcy prowadzą biznes w otoczeniu charakteryzującym się z jednej strony niepewnością, co do tego, co wydarzy się za tydzień-miesiąc, a z drugiej – nadzieją na nowe otwarcie. Konflikt za wschodnią granicą cały czas trwa, Niemcy, czyli nasz główny partner handlowy, borykają się z problemami gospodarczymi, do tego – zmienność w zakresie polityki cłowej amerykańskiego prezydenta – mówi SilvestrOchrimovic, prezes zarządu Truck Care, cytowany w komunikacie.
Mimo trudnych warunków zewnętrznych – takich jak niestabilna sytuacja geopolityczna, niepewność w globalnym handlu czy wewnętrzne wyzwania gospodarcze u kluczowych partnerów Polski – sektor transportu, spedycji i logistyki (TSL) wykazuje oznaki ożywienia. Zwiększone zapotrzebowanie na usługi transportowe i wzrost zamówień w e-commerce dają branży impuls do inwestycji oraz pozwalają z ostrożnym optymizmem patrzeć na kolejne miesiące.

Biznes
– Mamy jednak pewne oznaki poprawy jak spadająca inflacja, możliwość kolejnych obniżek stóp procentowych, a co za tym idzie tańszych kredytów i leasingu, czy stabilizacja cen paliw. Polski handel, w tym e-commerce, także radzi sobie całkiem dobrze. Widzimy więc realną szansę na odbicie w drugiej połowie tego roku – dodaje.
EFL wskazuje jednocześnie, że zakupy przez internet w Polsce mocno rosną nawet wtedy, gdy cała sprzedaż detaliczna stoi w miejscu. Tylko w marcu br. sprzedaż online wzrosła o 13,1 proc. rok do roku, podczas gdy cała sprzedaż detaliczna pozostała na poziomie sprzed roku (+0,6 proc.).
Źródło: EFL