Spis treści
Ruch czarterowy rośnie, a w kolejnych latach będzie jeszcze większy
Loty czarterowe cieszą się coraz większą popularnością. Jednoznacznie świadczą o tym dane z większych, jak i mniejszych polskich lotnisk.
Zacznijmy od tych pierwszych. W 2023 r. Lotnisko Chopina miało 2,6 mln pasażerów czarterowych, w 2024 3,1 mln, a w tym roku, do kwietnia włącznie, 657 tys.
– Lotnisko Chopina jest lotniskiem w pełni koordynowanym – linie lotnicze na zlecenie biur podróży występują o tzw. sloty, czyli czas na wykonanie operacji. Sloty przyznawane są przez niezależnego koordynatora. Lotnisko w tej sytuacji nie współpracuje bezpośrednio z touroperatorami. Owszem, zdarzają się współprace z niektórymi biurami, ale nie jesteśmy w stanie określi pełnej listy podmiotów - tłumaczy Piotr Rudzki, kierownik działu komunikacji w Polskich Portach Lotniczych.
Kolejne duże lotnisko, czyli Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice, w 2024 r. miał o 22,2 proc. więcej pasażerów czarterowych niż rok wcześniej. W 2023 r. z siatki połączeń czarterowych skorzystało 2,6 mln osób, w kolejnym roku było to już 3,2 mln osób. Nie bez znaczenia jest to, że aktualnie z lotniska odlatują na wakacje klienci około 20 biur podróży.
– Prognoza na 2025 rok zakłada obsłużenie rekordowych ponad 3,5 mln podróżnych w ruchu czarterowym z ponad 7 mln w ruchu ogółem - mówi Strefie Biznesu Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice.
– Nasze prognozy wskazują, że ruch czarterowy nadal będzie rósł. Około 2030 roku spodziewamy się obsłużyć 10 mln pasażerów w ruchu ogółem, w tym ponad 4 mln w ruchu na zlecenie biur podróży - dodaje.
A jak to wygląda w przypadku mniejszych lotnisk?
Port Lotniczy Szczecin-Goleniów, który współpracuje z pięcioma biurami podróży, miał w 2023 r. 39,3 tys. pasażerów czarterowych, w kolejnym roku 40,5 tys. W 2024 roku przychód z czarterów wyniósł około 1 mln zł.

Biznes
Jeszcze lepsze wyniki ma lotnisko Warszawa-Radom, chociaż zostało uruchomione 27 kwietnia 2023 r. Tylko w roku uruchomienia pasażerów czarterowych było 33,8 tys. W 2024 ich liczba wzrosła do 47,3 tys. Jak będzie w tym roku, jeszcze nie wiadomo. Lotnisko współpracuje z siedmioma biurami podróży.
–W ubiegłą sobotę wystartował pierwszy rejs czarterowy (z pełnym obłożeniem). Na maj i czerwiec planowane są kolejne uruchomienia - zapewnia Piotr Rudzki.
Duży wzrost ruchu czarterowego odnotował także Port Lotniczy Olsztyn-Mazury.
– W 2023 roku czartery stanowiły 3,11 proc. całego ruchu. W 2024 roku, zmniejszyła się nam oferta lotów rejsowych i równocześnie zwiększyła się nam oferta czarterów. Ruch czarterowy w zeszłym roku stanowił 12,87 proc. ogółu pasażerów – informuje Dariusz Naworski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury.
Jak tłumaczy, lotnisko nie zarabia bezpośrednio na czarterach, ponieważ są one organizowane przez touroperatorów. Ruch czarterowy generuje przychody, tak jak ruch regularny, są to opłaty handlingowe pobierane od przewoźników, ale też przychód z usług około pasażerskich (opłaty za parking, prowizja od obrotu w punktach gastronomicznych i handlowych).
Natomiast Lotnisko Zielona Góra – Babimost w 2023 r. obsłużyło 16,4 tys. pasażerów w ruchu czarterowym. W ubiegłym roku było to już 50,6 tys. osób, w tym roku (do kwietnia) 12 tys. osób. Lotnisko współpracuje z dwoma biurami podróży.
"Wakacje z biurem podróży to najwygodniejsza i najłatwiejsza forma wypoczynku"
Z czego wynika wzrost popularności czarterów? Tu zdania przewoźników są podobne.
– Podstawową zaletą czarterów jest kompleksowość oferty. Kupując wakacje w biurze podróży, klient w pakiecie otrzymuje przelot, najczęściej z bagażem rejestrowanym w cenie, transfer pomiędzy lotniskiem a hotelem, hotel najczęściej w opcji all-inclusive, ubezpieczenie i opiekę polskojęzycznego rezydenta. Statystyki jasno pokazują, że dla milionów Polaków wakacje z biurem podróży to najwygodniejsza i najłatwiejsza forma wypoczynku - twierdzi Piotr Adamczyk.
– Naszym zdaniem popularność czarterów turystycznych będzie rosła z roku na rok – dają one komfort swoim klientom w zakresie pełnej obsługi ich podróży, tj. przelot, transfery, hotele, wyżywienie – uważa Krzysztof Domagalski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów.
Również Dariusz Naworski podziela opinię, że czartery są popularne ze względu na dopasowaną ofertę.
– Mieszkańcy naszego regionu coraz chętniej korzystają z możliwości wylotu z lokalnego lotniska, a zainteresowanie wyjazdami zorganizowanymi stale rośnie. Dobrze dopasowana oferta i pozytywne doświadczenia pasażerów napędzają ten trend. Liczymy na to, że wspólnie z naszymi obecnymi partnerami i potencjalnie nowymi touroperatorami, sukcesywnie będzie rozwijać ofertę lotów czarterowych bezpośrednio z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury – mówi Dariusz Naworski.
Niezależnie od wielkości, czy lokalizacji portu lotniczego, niezmiennie kierunkiem, który cieszy się największą popularnością jest Turcja.