Spis treści
Nowa formuła działania PKP Cargotabor
W ostatnich dniach spółki z Grupy PKP, w tym PKP SA, PKP Cargo w restrukturyzacji, PKP Cargotabor w restrukturyzacji oraz PKP LHS, podpisały list intencyjny. Dokument ten jest kluczowy dla przyszłości PKP Cargotabor, ponieważ deklaruje wypracowanie nowej formuły funkcjonowania tej spółki.
Spółki z Grupy PKP: PKP SA, PKP Cargo w restrukturyzacji, PKP Cargotabor w restrukturyzacji oraz PKP LHS podpisały list intencyjny, deklarując wypracowanie nowej formuły funkcjonowania PKP Cargotabor. W wyniku przekształcenia spółka PKP Cargotabor ma szansę na włączenie do struktur PKP LHS, dzięki czemu możliwe będzie zachowanie ponad 1000 miejsc pracy - podano w komunikacie.
Obecnie PKP Cargo jest właścicielem 100% udziałów w PKP Cargotabor, co oznacza, że decyzje dotyczące przyszłości tej spółki są ściśle związane z polityką PKP Cargo. Przedmiotem listu intencyjnego jest podjęcie rozmów mających na celu ustalenie możliwych wariantów przeprowadzenia transakcji, które mogą obejmować oddanie do używania bądź nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa PKP Cargotabor przez PKP LHS.
Harmonogram i lokalizacja
Umowa dotycząca nowej formuły działania PKP Cargotabor powinna zostać zawarta do 1 lipca 2025 roku. Planowana siedziba nowego podmiotu ma znajdować się w Tarnowie. List intencyjny wiąże strony do czasu zawarcia umowy, ale nie dłużej niż do 31 grudnia 2025 roku.
Dzięki tej inicjatywie spółek z Grupy PKP, zakłady PKP Cargotabor oraz inne punkty związane z obsługą taboru będą mogły nadal funkcjonować w różnych regionach Polski. Obejmuje to takie miasta jak:
Gorzów Wielkopolski,
Toruń,
Tczew,
Kluczbork,
Ostrów Wielkopolski,
Tarnowskie Góry,
Dąbrowa Górnicza,
Pszczyna, Kraków,
Łódź,
Zduńska Wola i Czerwieńsk.
Perspektywy i wyzwania dla PKP
Cytowany w komunikacie prezes zarządu PKP LHS, Łukasz Górecki, zaznaczył, że szczegóły transakcji zostaną określone po przeprowadzeniu szczegółowych analiz, które strony właśnie rozpoczynają.
PKP Cargotabor, jako przedsiębiorstwo usługowe działające w branży utrzymania taboru kolejowego, zostało powołane w celu pełnienia roli wyspecjalizowanego dostawcy usług utrzymaniowo-naprawczych taboru kolejowego dla podmiotów z Grupy PKP Cargo w restrukturyzacji. W lipcu tego roku spółka zdecydowała o złożeniu do sądu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego, co było konsekwencją podobnego wniosku złożonego przez PKP Cargo w czerwcu.
PKP LHS: lider transportu towarowego
PKP LHS zarządza najdłuższą linią szerokotorową w Polsce, która jest kluczowa dla transportu towarowego. Linia ta łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z województwem śląskim i liczy prawie 400 km, biegnąc przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie.
W Euroterminalu Sławków, który kończy tę linię, towary ze Wschodu mogą być przeładowywane na pociągi i samochody, które dostarczą je do odbiorców w zachodniej i południowej Europie. PKP LHS zajmuje się również transportem towarów na zarządzanej przez siebie linii, a w pierwszym półroczu 2024 roku przewiozła ponad 6 mln ton, co stanowi wzrost o ponad 29% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2023.
Przyszłość PKP Cargotabor
Przyszłość PKP Cargotabor w strukturach PKP LHS może przynieść wiele korzyści, zarówno dla pracowników, jak i dla całego sektora kolejowego w Polsce. Integracja tych dwóch podmiotów może wzmocnić pozycję PKP na rynku transportu kolejowego, jednocześnie zapewniając stabilność zatrudnienia dla wielu pracowników.
Decyzje dotyczące przyszłości PKP Cargotabor będą miały kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju polskiego sektora kolejowego, a ich realizacja będzie bacznie obserwowana przez zarówno pracowników, jak i analityków rynku.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
