https://strefabiznesu.pl
reklama

Efekty restrukturyzacji już widoczne. PKP CARGO łapie oddech

Barbara Wesoła
Opracowanie:
PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji finalizuje także nowe umowy. Wśród podpisanych ostatnio jest m.in. przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, który będzie realizowany od 1 kwietnia 2025 do 31 marca 2027 roku.
PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji finalizuje także nowe umowy. Wśród podpisanych ostatnio jest m.in. przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, który będzie realizowany od 1 kwietnia 2025 do 31 marca 2027 roku. Fot. Szymon Starnawski/Polska Press
Grupa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji podsumowała wyniki za I kwartał 2025 roku. Widać oznaki poprawy sytuacji finansowej i operacyjnej – to m.in. ograniczenie strat i kosztów. Jednocześnie spółka finalizuje nowe kontrakty i inwestuje w nowoczesny tabor oraz korytarze transportowe. Czy te zmiany pozwolą PKP CARGO wrócić na pozycję lidera rynku przewozów towarowych w Polsce i Europie?

Spis treści

Spadki z nadzieją na lepsze czasy

Grupa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji podsumowała wyniki finansowe za I kwartał 2025 roku. Wynika z nich, że spółka odnotowała znaczącą poprawę w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Skonsolidowana strata netto wyniosła 48,6 mln zł, co oznacza znaczący spadek wobec 118,1 mln zł w 2024 roku. Przychody z umów z klientami osiągnęły poziom 928 mln zł, a zysk operacyjny bez amortyzacji (EBITDA) wyniósł prawie 75 mln zł. Strata operacyjna (EBIT) zamknęła się kwotą 20,4 mln zł.

Koszty świadczeń pracowniczych zmniejszyły się z 521 mln zł w 2024 roku do około 410 mln zł w pierwszych trzech miesiącach tego roku, co jest jednym z kluczowych efektów restrukturyzacji.

PKP CARGO tnie koszty i stawia na rozwój korytarzy

PKP CARGO finalizuje umowy, które mają pomóc w stabilizacji sytuacji finansowej i zwiększeniu konkurencyjności na rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce i Europie. Wśród nich znajduje się przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, realizowany od kwietnia 2025 do marca 2027 roku. Spółka podpisała również umowy handlowe ze spółkami Grupy Azoty, dotyczące przewozów towarowych w kraju i za granicą oraz najmu wagonów o łącznej wartości ponad 233 mln zł netto. Umowy te będą obowiązywać do sierpnia 2027 roku.

Pierwszy kwartał tego roku był okresem, w którym kontynuowaliśmy działania restrukturyzacyjne i dzięki ochronie, którą zagwarantowało nam postępowanie sanacyjne, ustabilizowaliśmy sytuację w Spółce. Intensywnie rozwijamy nowe korytarze transportowe, poszerzamy nasze zasoby, żeby rozbudowywać korytarz Bałtyk-Adriatyk, a także naszą obecność na trasach do Hamburga i Rotterdamu – skomentowała Agnieszka Wasilewska-Semail, Prezes PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

Ponadto spółka przygotowuje projekt centralnego hubu, który udrożni korytarze północ-południe oraz wschód-zachód, co wzmocni pozycję na rynkach transportu intermodalnego. W ramach strategii rozwoju PKP CARGO finalizuje także umowy na pozyskanie nowoczesnego taboru multifunkcyjnego, co pozwoli spółce jeszcze intensywniej rozwijać obecność w europejskich korytarzach przewozowych.

Nowoczesny tabor i walka o rynek – co dalej?

Rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce staje się coraz bardziej wymagający i konkurencyjny, co wymusza na PKP CARGO dynamiczne dostosowywanie strategii. Spółka kontynuuje działania restrukturyzacyjne, których pierwsze efekty widać już teraz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

W wynikach za pierwszy kwartał 2025 roku nadal widać skutki przeskalowania i niedopasowania Grupy do obecnego rynku przewozów. Jesteśmy w trakcie przeprowadzania działań restrukturyzacyjnych, które w dłuższym horyzoncie zmienią tę sytuację i doprowadzą PKP CARGO do rentowności i zysków. Dotychczasowe działania pozwoliły już Spółce ograniczyć koszty funkcjonowania. Teraz wchodzimy w etap działań, które pomogą nam poprawić jakość usług oraz konkurencyjność. Cel to pozyskanie nowych zleceń, ustabilizowanie przychodów ze sprzedaży oraz poprawa sytuacji płynnościowej – przedstawił Michał Łotoszyński, Członek Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

Przygotowania do złożenia planu restrukturyzacyjnego nabierają tempa. Michał Łotoszyński podkreślił, że to trudny moment na rozmowy o finansowaniu nowego taboru, ale spółka szuka rozwiązań, które pozwolą na szybką modernizację wagonów i platform.

Jednym z naszych głównych celów jest zatrzymanie procesu utraty rynku. Dokonujemy oceny i weryfikacji rentowności realizowanych kontraktów, ale jednocześnie chcemy utrzymywać lub zwiększać skalę działania. Wielkość realizowanych przewozów i zasięg terytorialny powinny nam pozwolić w przyszłości osiągać pozytywne parametry efektywnościowe, które są bardzo trudne do realizacji dla podmiotów o mniejszej skali – dodał Michał Łotoszyński.

Trudności rynkowe potwierdza również prezes PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, wskazując na wyzwania związane z rynkami transportu kolejowego.

Jesteśmy w szczególnym momencie dla Grupy Kapitałowej PKP CARGO – z jednej strony przeprowadzamy restrukturyzację, optymalizację zasobów i dopasowanie struktur do obecnego rynku. Z drugiej strony mamy do czynienia z trudną sytuacją na rynku kolejowych przewozów towarowych. Kurczące się przewozy węgla, dalszy brak koniunktury w Unii Europejskiej, ograniczony popyt na przewozy w Europie i perturbacje w handlu światowym. Wszystko to wpływało na wyniki całej branży kolejowej w I kwartale 2025 roku, większą konkurencję, presję cenową oraz konieczność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki funkcjonowania – podsumowała Agnieszka Wasilewska-Semail.

PKP CARGO S.A. to największy operator kolejowych przewozów towarowych w Polsce, lider rynku pod względem przewiezionej masy towarów oraz wykonanej pracy przewozowej. Grupa Kapitałowa PKP CARGO rozwija swoją ofertę transportową, inwestując w nowoczesny tabor, infrastrukturę i technologie. Spółka intensywnie pracuje nad modernizacją i restrukturyzacją, aby skuteczniej konkurować na europejskim rynku i lepiej odpowiadać na potrzeby klientów.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Nawrocki będzie prezydentem polskiego węgla. Może zgodzić się na wyższą kwotę wolną

Nawrocki będzie prezydentem polskiego węgla. Może zgodzić się na wyższą kwotę wolną

Dotacje z budżetu miasta na wymianę pieców. Można już składać wnioski

Dotacje z budżetu miasta na wymianę pieców. Można już składać wnioski

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu