Spis treści
Spadki z nadzieją na lepsze czasy
Grupa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji podsumowała wyniki finansowe za I kwartał 2025 roku. Wynika z nich, że spółka odnotowała znaczącą poprawę w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Skonsolidowana strata netto wyniosła 48,6 mln zł, co oznacza znaczący spadek wobec 118,1 mln zł w 2024 roku. Przychody z umów z klientami osiągnęły poziom 928 mln zł, a zysk operacyjny bez amortyzacji (EBITDA) wyniósł prawie 75 mln zł. Strata operacyjna (EBIT) zamknęła się kwotą 20,4 mln zł.
Koszty świadczeń pracowniczych zmniejszyły się z 521 mln zł w 2024 roku do około 410 mln zł w pierwszych trzech miesiącach tego roku, co jest jednym z kluczowych efektów restrukturyzacji.
PKP CARGO tnie koszty i stawia na rozwój korytarzy
PKP CARGO finalizuje umowy, które mają pomóc w stabilizacji sytuacji finansowej i zwiększeniu konkurencyjności na rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce i Europie. Wśród nich znajduje się przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, realizowany od kwietnia 2025 do marca 2027 roku. Spółka podpisała również umowy handlowe ze spółkami Grupy Azoty, dotyczące przewozów towarowych w kraju i za granicą oraz najmu wagonów o łącznej wartości ponad 233 mln zł netto. Umowy te będą obowiązywać do sierpnia 2027 roku.
Pierwszy kwartał tego roku był okresem, w którym kontynuowaliśmy działania restrukturyzacyjne i dzięki ochronie, którą zagwarantowało nam postępowanie sanacyjne, ustabilizowaliśmy sytuację w Spółce. Intensywnie rozwijamy nowe korytarze transportowe, poszerzamy nasze zasoby, żeby rozbudowywać korytarz Bałtyk-Adriatyk, a także naszą obecność na trasach do Hamburga i Rotterdamu – skomentowała Agnieszka Wasilewska-Semail, Prezes PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.
Ponadto spółka przygotowuje projekt centralnego hubu, który udrożni korytarze północ-południe oraz wschód-zachód, co wzmocni pozycję na rynkach transportu intermodalnego. W ramach strategii rozwoju PKP CARGO finalizuje także umowy na pozyskanie nowoczesnego taboru multifunkcyjnego, co pozwoli spółce jeszcze intensywniej rozwijać obecność w europejskich korytarzach przewozowych.
Nowoczesny tabor i walka o rynek – co dalej?
Rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce staje się coraz bardziej wymagający i konkurencyjny, co wymusza na PKP CARGO dynamiczne dostosowywanie strategii. Spółka kontynuuje działania restrukturyzacyjne, których pierwsze efekty widać już teraz.

Biznes
W wynikach za pierwszy kwartał 2025 roku nadal widać skutki przeskalowania i niedopasowania Grupy do obecnego rynku przewozów. Jesteśmy w trakcie przeprowadzania działań restrukturyzacyjnych, które w dłuższym horyzoncie zmienią tę sytuację i doprowadzą PKP CARGO do rentowności i zysków. Dotychczasowe działania pozwoliły już Spółce ograniczyć koszty funkcjonowania. Teraz wchodzimy w etap działań, które pomogą nam poprawić jakość usług oraz konkurencyjność. Cel to pozyskanie nowych zleceń, ustabilizowanie przychodów ze sprzedaży oraz poprawa sytuacji płynnościowej – przedstawił Michał Łotoszyński, Członek Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.
Przygotowania do złożenia planu restrukturyzacyjnego nabierają tempa. Michał Łotoszyński podkreślił, że to trudny moment na rozmowy o finansowaniu nowego taboru, ale spółka szuka rozwiązań, które pozwolą na szybką modernizację wagonów i platform.
Jednym z naszych głównych celów jest zatrzymanie procesu utraty rynku. Dokonujemy oceny i weryfikacji rentowności realizowanych kontraktów, ale jednocześnie chcemy utrzymywać lub zwiększać skalę działania. Wielkość realizowanych przewozów i zasięg terytorialny powinny nam pozwolić w przyszłości osiągać pozytywne parametry efektywnościowe, które są bardzo trudne do realizacji dla podmiotów o mniejszej skali – dodał Michał Łotoszyński.
Trudności rynkowe potwierdza również prezes PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, wskazując na wyzwania związane z rynkami transportu kolejowego.
Jesteśmy w szczególnym momencie dla Grupy Kapitałowej PKP CARGO – z jednej strony przeprowadzamy restrukturyzację, optymalizację zasobów i dopasowanie struktur do obecnego rynku. Z drugiej strony mamy do czynienia z trudną sytuacją na rynku kolejowych przewozów towarowych. Kurczące się przewozy węgla, dalszy brak koniunktury w Unii Europejskiej, ograniczony popyt na przewozy w Europie i perturbacje w handlu światowym. Wszystko to wpływało na wyniki całej branży kolejowej w I kwartale 2025 roku, większą konkurencję, presję cenową oraz konieczność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki funkcjonowania – podsumowała Agnieszka Wasilewska-Semail.
PKP CARGO S.A. to największy operator kolejowych przewozów towarowych w Polsce, lider rynku pod względem przewiezionej masy towarów oraz wykonanej pracy przewozowej. Grupa Kapitałowa PKP CARGO rozwija swoją ofertę transportową, inwestując w nowoczesny tabor, infrastrukturę i technologie. Spółka intensywnie pracuje nad modernizacją i restrukturyzacją, aby skuteczniej konkurować na europejskim rynku i lepiej odpowiadać na potrzeby klientów.