PKP Cargo zapowiada wielkie zmiany. Jest światełko w tunelu

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Po dziewięciu miesiącach 2024 r. PKP Cargo zanotowało 738,7 mln straty netto. Strata netto za III kwartał ub.r. wyniosła 336 mln zł.
Po dziewięciu miesiącach 2024 r. PKP Cargo zanotowało 738,7 mln straty netto. Strata netto za III kwartał ub.r. wyniosła 336 mln zł. ADAM JASTRZEBOWSKI
PKP Cargo, największy przewoźnik kolejowy w Polsce, ogłasza zahamowanie trendu spadkowego i ambitne plany na przyszłość. Prezes Agnieszka Wasilewska–Semail oraz wiceprezes Paweł Miłek przedstawili strategię, która ma na celu odbudowę udziału w rynku oraz poprawę wyników finansowych.

Spis treści

Zahamowanie trendu spadkowego

PKP Cargo, mimo trudności, zdołało ustabilizować swój udział w rynku kolejowych przewozów towarowych. Prezes zarządu, Agnieszka Wasilewska-Semail, podkreśliła, że firma ma ambitne plany na przyszłość.

- Zahamowaliśmy trend spadkowy i udało się ustabilizować udział PKP Cargo w rynku; będziemy dążyć, aby w najbliższych trzech latach nasz udział w przewozach wzrósł do 35 proc. - powiedziała prezes Wasilewska-Semail.

Wiceprezes ds. restrukturyzacji, Paweł Miłek, zaznaczył, że zarząd intensywnie pracuje nad zmniejszeniem strat finansowych, z nadzieją na osiągnięcie zerowego wyniku na koniec roku.

- Nasza strata, którą ponosimy od ubiegłego roku systematycznie maleje dzięki podjętym już środkom restrukturyzacyjnym i optymalizacyjnym. Teraz musimy optymalizować nasze koszty i zwiększać nasze obroty - podkreślił Miłek.

Plan restrukturyzacyjny

PKP Cargo jest w trakcie opracowywania szczegółowego Planu Restrukturyzacyjnego, który ma na celu poprawę efektywności operacyjnej i finansowej spółki.

Plan Restrukturyzacyjny jest już w dużej części przygotowany. Potrzebne są jednak jeszcze dodatkowe analizy uwzględniające interesy wszystkich spółek Grupy Kapitałowej - zauważyła Wasilewska–Semail.

Wiceprezes Miłek podkreślił znaczenie współpracy z około 20 spółkami zależnymi w ramach Grupy PKP Cargo, które mogą przejąć część zadań, co pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału całej grupy. - Powinniśmy ścisłe współpracować, będą one mogły w części przejąć niektóre nasze zadania - dodał Miłek.

Odbudowa udziału w rynku

PKP Cargo zamierza odbudować swój udział w rynku, który w ostatnich latach uległ zmniejszeniu.

- Dążymy do ustabilizowania naszego udziału w rynku i zahamowania trendu spadkowego. Obecnie obserwujemy lekkie zwiększenie tego udziału, ale jeszcze bym tego nie nazwała trendem wzrostowym. Chcemy odbudować nasze udziały w rynku. Pewnie nie będzie to możliwe na takim poziomie, jak to miało miejsce 10 lat temu, kiedy PKP Cargo miało powyżej 45 proc. udziału w rynku, ale na pewno chcemy te udziały odbudować. Chcielibyśmy osiągnąć przynajmniej poziom 35 proc. - powiedziała Wasilewska-Semail.

Prezes Wasilewska-Semail wskazała, że osiągnięcie 35% udziału w rynku jest możliwe w ciągu najbliższych trzech lat, choć wymaga to podjęcia wielu działań w konkurencyjnym środowisku.

- To się nie wydarzy od razu, bo szereg działań będzie musiało być podjętych dlatego, że to jest bardzo konkurencyjny rynek. Odzyskiwanie tej dawnej pozycji będzie się musiało wiązać z tym, że zaoferujemy na rynku usługi lepsze niż nasi konkurenci - stwierdziła.

Inwestycje i nowe kierunki rozwoju

PKP Cargo liczy na wzrost przewozów związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi oraz rozwój segmentu przewozów intermodalnych.

- Patrzymy na rynek przewozów masowych, bo mamy dość duży tabor, który chcemy zagospodarować. Z optymizmem patrzymy na duże inwestycje infrastrukturalne, które będą realizowane. One są o tyle dla nas ciekawym obszarem, że nie wymagają specjalnego dostosowywania naszego taboru - powiedziała Wasilewska-Semail.

Prezes podkreśliła także znaczenie przewozów intermodalnych, szczególnie w kontekście międzynarodowym, co jest obszarem perspektywicznym dla spółki.

- Stawiamy bardzo mocno na przewozy intermodalne w obszarze międzynarodowym w oparciu o naszą spółkę czeską (PKP CARGO International) i jej spółki zależne. Jest to na pewno perspektywiczny obszar - powiedziała.

PKP Cargo staje przed wyzwaniami związanymi z tzw. decyzją węglową oraz koniecznością optymalizacji kosztów. Zarząd pracuje nad znalezieniem sposobów na zaspokojenie strat wynikających z realizacji tej decyzji.

Wiceprezes Miłek dodał, że spółka rozmawia z Ministerstwem Obrony Narodowej o możliwościach rozszerzenia współpracy w zakresie pozyskania lokomotyw spalinowych i platform do przewozu czołgów. - Myślimy w tej chwili o transzy marcowej - dodał.

PKP Cargo, mimo trudności, patrzy z optymizmem na przyszłość, planując rozwój i odbudowę swojej pozycji na rynku kolejowych przewozów towarowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu