Spis treści
We wtorek (3.06) Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego zagłosowała za przedłużeniem umowy o transporcie drogowym UE z Ukrainą do końca 2025 r.
Według europosłów umowa przyniosła korzyści, więc można ją przedłużyć
Jak stwierdzono, umowa zawarta w czerwcu 2022 r. okazała się skuteczną odpowiedzią UE na zakłócenia w sektorze transportu spowodowane nieuzasadnioną inwazją Rosji na Ukrainę.
Członkowie komisji są zdania, że umowa pomogła Ukrainie, ale też przewoźnikom z UE, w tranzycie i prowadzeniu działalności, bo nie trzeba było posiadać części zezwoleń.
Aktualizacja umowy przyniesie nowe obowiązki
Teraz eurodeputowani z Komisji Transportu i Turystyki chcą nie tylko przedłużenia umowy, ale też jej aktualizacji.
To oznacza, że kierowcy będą musieli mieć dokumenty zezwalające na przewóz międzynarodowy. Firmy zostaną także zobowiązane do umieszczenia naklejki na przedniej szybie, aby pokazać, że ich operacja transportu drogowego jest objęta umową.
Wprowadzona będzie też klauzula ochronna umożliwiająca zawieszenie umowy na określonym obszarze geograficznym, jeśli na rynku transportu drogowego wystąpią poważne zakłócenia.
Będzie głosowanie wszystkich posłów do PE
Zatwierdzenie przedłużenia i aktualizacji umowy przez Komisję Transportu i Turystyki to jednak pierwszy krok. Teraz umowa zostanie poddana pod głosowanie całego parlamentu podczas następnej sesji plenarnej w czerwcu.
Według Komisji Europejskiej, umowa o transporcie drogowym między UE a Ukrainą ułatwiła transport niezbędnych towarów, takich jak paliwo i pomoc humanitarna do Ukrainy, a także umożliwiła eksport ukraińskich towarów: zboża, rudy i stali do UE i poza nią. Wielkość ukraińskiego eksportu drogowego wzrosła o około dwie trzecie, podczas gdy wielkość importu z UE wzrosła o około 300 tys. ton miesięcznie.
Źródło: Parlament Europejski
