Lider na rynku przewozów towarowych na gigantycznym minusie

Marek Knitter
PKP Cargo wciąż na sporym minusie. Zarząd stara się stabilizować sytuację
PKP Cargo wciąż na sporym minusie. Zarząd stara się stabilizować sytuację pkp cargo
PKP Cargo w restrukturyzacji w okresie I-III kwartału tego roku miało 795,7 mln zł skonsolidowanej straty netto wobec 101,9 mln zł zysku rok wcześniej. Wyniki okazały się zgodne z wcześniejszymi szacunkami zarządu.

W samym III kwartale tego roku PKP Cargo w restrukturyzacji zanotowało 342,6 mln zł straty netto wobec 7,8 mln zł straty rok wcześniej.

Jak podano w raporcie przychody z tytułu umów z klientami w I-III kw. wyniosły 3 371,6 mln zł wobec 4 168,2 mln zł. W samym III kwartale wyniosły one odpowiednio: 1 071,1 mln zł i 1 268,7 mln zł.

- W 2024 roku Grupa odnotowała ujemne wyniki finansowe. Główną przyczyną ujemnych wyników był spadek przychodów z tytułu umów z klientami, który był efektem niższej przewiezionej masy. Odczuwalne są skutki trwającej wojny w Ukrainie oraz efekty kryzysu energetycznego w Europie (m.in. podwyższone ceny energii), co w znacznym stopniu wpływa na przedsiębiorstwa i skutkuje relatywnie niskimi przewozami towarowymi. Mimo utrzymującego się spadku popytu na rynku towarowych przewozów kolejowych, w Polsce widoczny jest stały wzrost liczby przewoźników, którzy uzyskują licencję na przewóz rzeczy – czytamy w raporcie.

Jak podano w raporcie grupa PKP Cargo w restrukturyzacji jako lider na rynku przewozów kolejowych w Polsce jest szczególnie narażona na spadek przewozów, co przekłada się również na mniejsze przychody.

- Działania jednostki dominującej na przełomie lat 2022-2023 skoncentrowane na transporcie węgla z portów morskich do klientów z branży energetycznej ograniczyły możliwości Grupy do konkurowania w najbardziej dochodowych kategoriach przewozów i spowodowały utratę części klientów. Jednocześnie, utrzymująca się w ostatnim roku wysoka inflacja, przełożyła się na wzrost cen nabywanych surowców, materiałów oraz usług, a równocześnie powodowała silną presję na wzrost wynagrodzeń ze strony pracowników. Dodatkowo, jednostka dominująca prowadziła ekspansywną politykę inwestycyjną, dokonując wysokich nakładów inwestycyjnych głównie w obszarze taboru kolejowego – podano także.

Spółka podała wcześniej, że utworzono odpis aktualizujący należności z tytułu VAT w kwocie 203,1 mln zł – odpis dotyczy VAT naliczonego od faktur nieuregulowanych na dzień poprzedzający dzień otwarcia postępowania sanacyjnego w związku z zastosowaniem regulacji tzw. ulgi na złe długi w VAT.

Spółka zwróciła uwagę, że pomimo, iż jednostka dominująca zmaga się z trudnościami to wciąż pozostaje najlepszym i największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, posiadając pozycję lidera rynku, zarówno w przewozach konwencjonalnych, jak i intermodalnych.

- Jednostka dominująca odgrywa bardzo ważną rolę dla całej gospodarki kraju, co zostało potwierdzone w decyzji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który nie wyraził zgody na rozwiązanie umowy pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe, a jednostką dominującą, tj. ograniczeniem dla PKP Cargo w restrukturyzacji możliwości wykorzystania zdolności przepustowej w rozkładzie jazdy pociągów 2023/2024 (co wynikało z wniosku PKP PLK S.A.) – podano także.

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Głównym akcjonariuszem spółki jest PKP S.A. posiadającym 33,01 proc. akcji i PTE NN (10,03 proc.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu