Spis treści
Zarząd Morskiego Portu Gdynia zaznaczył, że holowanie doku pływającego to rzadko spotykana operacja, mająca na celu dostosowanie infrastruktury portu do nowych wymagań. Zgodnie z planem, całe przedsięwzięcie stanowi element jednego z kluczowych projektów hydrotechnicznych, który jest współfinansowany przez Unię Europejską. Celem jest poprawa funkcjonowania portu oraz umożliwienie obsługi większych jednostek.
Korzyści dla PGZ Stoczni Wojennej
Dla PGZ Stoczni Wojennej, przeniesienie doku oznacza konieczność dostosowania infrastruktury do nowych warunków, przy zachowaniu pełnych możliwości realizacji zadań remontowych i modernizacyjnych na rzecz Marynarki Wojennej RP. Przeniesienie doku wiąże się z możliwością większej elastyczności operacyjnej w porcie, co ma istotne znaczenie w kontekście rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Piotr Gorzeński, podkreślił, że przeniesienie doku to nie tylko techniczne zakończenie ważnego etapu inwestycji, ale także wyraźny sygnał o skutecznym realizowaniu strategii rozwoju portu. Dzięki inwestycji, Port Gdynia zyska nowe możliwości – możliwość przyjmowania większych jednostek, co zwiększy elastyczność operacyjną i wzmocni potencjał stoczniowy portu.
– To projekt, który nie tylko wpływa na rozwój Portu Gdynia, ale również na cały region. Dzięki tej inwestycji stajemy się bardziej konkurencyjni na rynku międzynarodowym – powiedział Gorzeński.
Rozbudowa infrastruktury i bowe możliwości
Prace prowadzone w ramach inwestycji mają na celu przygotowanie portu do obsługi jednostek kontenerowych oraz masowych o długości do 400 metrów i zanurzeniu do 14,5 metrów. Nowa wnęka dokowa, modernizacja obrotnicy oraz pogłębienie akwenów portowych to kluczowe elementy pozwalające na efektywne wykorzystanie pełnego potencjału portu.
Rozbudowa infrastruktury hydrotechnicznej w Porcie Gdynia to krok w stronę obsługi największych statków, w tym Baltmax, które stanowią standard na wielu międzynarodowych szlakach morskich. Port Gdynia dołącza tym samym do grona portów, które są gotowe przyjmować największe jednostki pływające w rejonie Morza Bałtyckiego.
Biznes

Zakończone już prace obejmują m.in. budowę trzech nowych nabrzeży: Południowego, Wschodniego i Północnego, a także realizację wielu prac związanych z wzmocnieniem infrastruktury hydrotechnicznej. Do zakończenia projektu pozostało jeszcze skrócenie Pirsu II oraz prace czerpalne w lokalizacji doku pływającego, a całość inwestycji ma zostać zakończona w 2025 roku.
Koszt całej inwestycji wynosi ponad 1,28 miliarda złotych, z czego ponad 450 milionów złotych to wsparcie ze środków Unii Europejskiej.