Spis treści
- Baltic Hub zwiększy zdolności przeładunkowe do 4,5 mln TEU i stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie
- Planowana jest inwestycja kolejowa – dzięki niej kontenery z portu wyruszą na południe Europy
- Terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych jest w budowie, zostanie oddany do użytku w drugiej połowie przyszłego roku
- W 2024 r. polskie porty osiągnęły rekordowy poziom przeładunków kontenerowych
Baltic Hub zwiększy zdolności przeładunkowe do 4,5 mln TEU i stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie
Baltic Hub oficjalnie uruchomił nowy terminal T3 w Gdańsku. Terminal ma osiągnąć pełną zdolność operacyjną do końca 2025 roku, ale już teraz może obsługiwać największe na świecie statki kontenerowe. Dzięki tej inwestycji Baltic Hub stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych.
Baltic Hub oficjalnie uruchomił nowy terminal T3 w Gdańsku. Obiekt ma osiągnąć pełną zdolność operacyjną do końca 2025 roku, ale już teraz może obsługiwać największe na świecie statki kontenerowe. Dzięki tej inwestycji Baltic Hub stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych.
– Baltic Hub jest wielką bramą na światową gospodarkę i istotnym elementem łączącym Polskę z globalnym łańcuchem dostaw. Możemy być dumni, że w Gdańsku mamy największy port kontenerowy na Bałtyku, do którego z Dalekiego Wschodu przypływają największe kontenerowce na świecie. Dostarczają one towary nie tylko na rynek polski, ale też m.in. czeski i słowacki. Nowe połączenia w transporcie kontenerowym, Albatros i Britannia, świadczą tylko o tym, że ten port ma ogromny potencjał i będziemy go rozwijać – mówi wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Dzięki nowemu terminalowi T3, Baltic Hub zwiększy zdolności przeładunkowe do 4,5 mln TEU (to jednostka pojemności, która jest równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp)
–Rocznie Baltic Hub będzie mógł przeładować 4,5 mln kontenerów 20-stopowych. Baltic Hub odpowiada za rekordowe wartości przeładunków w Polsce, w ubiegłym roku wyniosły one aż 3,3 mln TEU. Ten wynik jest tak imponujący, bo zwiększa się rola polskiej gospodarki i Polski, jako bardzo istotnego węzła logistycznego dla całej Europy Środkowo-Wschodniej – mówi wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Planowana jest inwestycja kolejowa – dzięki niej kontenery z portu wyruszą na południe Europy
Wzrost zdolności przeładunkowej w Baltic Hub otwiera drogę do kolejnych inwestycji.
– Patrzymy ambitnie w przyszłość i chcemy zrealizować inwestycje, które będą się wiązały z koleją. Transport kontenerów drogą morską i ich odbiór to jedno, ale trzeba je jeszcze wyprowadzić z portu dalej na południe. Kolej to jeden z naszych priorytetów na najbliższe lata. Intensywnie pracujemy nad tym, aby zrealizować nową linię kolejową. Jesteśmy na etapie przygotowań i rozmów koncepcyjnych z zarządem Portu Gdańsk – dodaje wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych jest w budowie, zostanie oddany do użytku w drugiej połowie przyszłego roku
Oprócz tego, w ramach Baltic Hub, powstaje terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych, który zostanie oddany do użytku w drugiej połowie przyszłego roku.
– Z tego terminalu będą kierowane przedsięwzięcia i inwestycje związane z budową farm wiatrowych na Bałtyku. Nowe inwestycje zdecydowanie zwiększają nasze bezpieczeństwo gospodarcze i energetyczne w kontekście rozwoju morskich farm wiatrowych – mówi wiceminister Arkadiusz Marchewka.
Przypomnijmy, że budowa terminalu T3, który został otwarty 6 czerwca 2025 r., jest efektem współpracy spółki Budimex w międzynarodowym konsorcjum z DEME Dredging na zlecenie Baltic Hub. Projekt obejmował m.in. utworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego, budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz stworzenie 36-hektarowego placu kontenerowego.
W 2024 r. polskie porty osiągnęły rekordowy poziom przeładunków kontenerowych
Baltic Hub to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy oraz jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Do Baltic Hub przypływają statki wyruszające z Dalekiego Wschodu. Terminal ma połączenia lądowe z Czechami, Słowacją, Ukrainą i Niemcami. W 2024 r. polskie porty osiągnęły rekordowy poziom przeładunków kontenerowych, przekraczając barierę 3,29 mln TEU, co jest wzrostem aż o 10,28 procent rok do roku. Wzrosty przeładunków kontenerowych można zauważyć we wszystkich głównych polskich portach. W Porcie Gdańsk poziom ten sięgnął 2 248 764 TEU, co jest wzrostem o 9,68 proc., w Porcie Gdynia 974 586 – wzrost o 11,52 proc. – a w Porcie Szczecin – Świnoujście 75 856 – 12,23 proc.