Spis treści
Podczas debaty zatytułowanej „Jak wyglądałyby miasta zaprojektowane przez kobiety?” głos zabrały uznane ekspertki: May East – urbanistka i edukatorka zrównoważonego rozwoju oraz Leslie Kern – badaczka nierówności społecznych w miastach.
– Miasta były tworzone z myślą o silnych mężczyznach – stwierdziła May East, wskazując na dominację samochodów w infrastrukturze miejskiej. – Tymczasem kobiety znacznie częściej korzystają z transportu publicznego, rowerów i chodników. Ich sposób poruszania się po mieście jest bardziej zróżnicowany – to podróże z przystankami, często poza godzinami szczytu, z dziećmi, zakupami czy innymi obowiązkami.
Transport publiczny niedopasowany do potrzeb kobiet
Leslie Kern zwróciła uwagę, że obecne systemy transportowe są projektowane głównie z myślą o osobach dojeżdżających do pracy i z powrotem, co nie odpowiada codziennym potrzebom kobiet. Potrzebują one łatwego dostępu do wielu różnych miejsc w mieście – sklepów, szkół, przychodni, urzędów – często rozproszonych i poza głównymi szlakami komunikacyjnymi.
Bezpieczeństwo jako kluczowy aspekt życia w mieście
Ekspertki zgodnie podkreśliły, że poczucie bezpieczeństwa jest absolutnym priorytetem dla kobiet. Obejmuje ono zarówno fizyczne bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej, jak i dostępność oraz przejrzystość miejskich systemów. May East i Leslie Kern wskazały, że przyjazne przestrzenie, monitoring i silne więzi sąsiedzkie wpływają na większe poczucie komfortu i integracji wśród mieszkańców.
Zieleń i przestrzenie wspólne mają znaczenie
Zielone przestrzenie miejskie – od balkonów i ogródków, po parki i skwery – mają ogromne znaczenie dla jakości życia w miastach, szczególnie dla kobiet. May East zauważyła, że powinny one tworzyć spójny system, umożliwiający nie tylko odpoczynek, ale także kontakt z naturą. Z kolei przestrzenie wspólne, dostępne bez konieczności wydawania pieniędzy, wspierają integrację społeczną i przeciwdziałają wykluczeniu.
Miasto dla kobiet = miasto dla wszystkich
Leslie Kern podkreśliła, że projektowanie miast z myślą o kobietach nie wyklucza potrzeb innych grup. Przeciwnie – tworzy przestrzeń bardziej dostępną i bezpieczną dla osób starszych, dzieci, osób z niepełnosprawnościami czy nowo przybyłych mieszkańców.
Biznes

– Miasta dla kobiet to miasta dla wszystkich – zaznaczyła.
Metropolia GZM stawia na jakość życia
Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zwrócił uwagę na nową formułę obecności metropolii podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Zamiast prezentacji samych struktur, w centrum uwagi znalazły się konkretne problemy, w tym jakość życia w miastach.
– Wysoka jakość życia to miasta bezpieczne, otwarte i wygodne dla wszystkich. To właśnie te aspekty decydują o wyborach mieszkańców, o tym, gdzie chcą żyć i rozwijać się – powiedział Karolczak.
EKG 2025: bezpieczeństwo i przyszłość Europy
Szczyt Innowacji GZM odbył się w ramach 17. Europejskiego Kongresu Gospodarczego, którego tegoroczne hasło brzmi: „Razem dla bezpiecznej przyszłości”. W programie EKG dominują tematy związane z bezpieczeństwem, zieloną transformacją, konkurencyjnością, geopolityką, digitalizacją oraz wpływem nowych technologii na rozwój miast i biznesu.