Spis treści
Rząd planuje znowelizować ustawę o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany w kredytach
Nowe przepisy mają pozwolić armatorom ubiegać się o kredyty preferencyjne także na jednostki już zakupione, zmodernizowane lub wyremontowane w ciągu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o kredyt preferencyjny. Zniesiony zostanie też 30 proc. limit środków przeznaczonych na kredyty preferencyjne dla armatorów wykonujących działalność gospodarczą polegającą na przewozie pasażerów na statkach przeznaczonych lub używanych do przewozu więcej niż 12 pasażerów.
Nowelizacja zakłada również zmiany dotyczące umorzeń preferencyjnych kredytów - rozszerzony ma być zakres umorzeń takich kredytów, w tym wysokość umorzenia.
Aktualnie w ramach Funduszu Żeglugi Śródlądowej armatorzy mogą skorzystać z trzech instrumentów wsparcia: kredytów preferencyjnych na współfinansowanie zakupu, modernizacji lub remontu statku, umorzenia części kredytu preferencyjnego lub refinansowania zakupu składników wyposażenia statku.
- Z analizy poziomu wykorzystania środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej oraz informacji zebranych od armatorów wynika, że obecny poziom wykorzystania środków jest niewielki, proces transformacji floty śródlądowej na nisko i zeroemisyjną zbyt wolny, a proponowane instrumenty wsparcia nie odpowiadają potrzebom armatorów śródlądowych. Proponowana zmiana ma na celu stworzenie nowego katalogu wsparcia oferowanego w ramach Funduszu Żeglugi Śródlądowej i uproszczenie procedur jego udzielania - czytamy w komunikacie na stronie KPRM.
Dotacje dla szkół
Pojawić ma się również możliwość przekazywania dotacji dla szkół kształcących w zawodzie technik żeglugi śródlądowej. Środki będą mogły być przeznaczone m.in. na zakup sprzętu dydaktycznego.
Jak wskazano, Rada Ministrów zajmie się projektem w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Źródło: PAP
