https://strefabiznesu.pl
reklama

Nowy koszt CPK to prawie 132 mld zł! Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe inwestycji

Marek Knitter
Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie
Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie fot.cpk
Rząd na ostatnim w tym roku posiedzeniu zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.

Spis treści

Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”.

- W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Chodzi również o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska - czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu (CIR).

Do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości

- Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane naodcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu 'Polska w 100 minut' dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min.) - czytamy dalej.

Jak poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, program zwiększa o 15 mld zł finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną.

- Szybka kolej miałaby też ominąć Kalisz kosztem 3 mld zł. Wykluczy to 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości. Inwestycje w ramach CPK takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk zostały odłożone na po 2032 r. - napisała Pełczyńska-Nałęcz na swoim profilu na platformie X.

Najważniejsze zamierzenia dotyczące CPK

Jak podano w komunikacie celem programu CPK jest wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata. Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu rozwoju i trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.

- Nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy. Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu – czytamy także.

Dworzec kolejowy i poszerzenie autostrady A2 między Warszawą a Łodzią

Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem. Z kolei dworzec kolejowy CPK zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.

- W ramach inwestycji do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią. Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK - czytamy także.

Działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii kolejowej „Y"

W ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne. Prowadzone będą działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii „Y" Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.

Jak podano także w informacji analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego.

Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.). Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.

Źródło: isbnews/cir/pap

Biznes

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu