Kto zmodernizuje linię kolejową Kościerzyna – Gdynia?
Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK S.A. poinformował, że zadanie pn. Odcinek B – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" oraz elektryfikacja linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II” zostaną zrealizowane przez konsorcjum firm: Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o., Trakcja S.A. oraz Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o.
Modernizacja linii i przebudowa infrastruktury
Zmodernizujemy ponad 28 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo – podał przedstawiciel PKP PLK.
Podczas modernizacji przebudowanych lub wyremontowanych zostanie ponad 50 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i przepusty.
– Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo – drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów – wylicza Przemysław Zieliński.
Elektryfikacja i prace kontynuacyjne
Projekt obejmuje także kontynuację prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikację odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.
– Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa o około 12 minut – tłumaczy Zieliński.
Koszty i finansowanie
Wartość prac wyniesie ponad 1 mld 250 mln zł netto. Modernizacja linii nr 201 zostanie sfinansowana z budżetu państwa, natomiast prace na linii nr 229 będą finansowane z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Zakończenie robót planowane jest na 2027 rok.
Źródło: PAP