Spis treści
Przygotowania do budowy FSRU
Ministerstwo Przemysłu poinformowało, że Gaz-System jest w pełni przygotowany do rozpoczęcia budowy morskiej części terminala FSRU. W 2024 roku firma uzyskała wszystkie konieczne pozwolenia, co umożliwia rozpoczęcie prac realizacyjnych. Wybór wykonawcy dla morskiej części terminala oraz zewnętrznego inżyniera kontraktu, który będzie pełnił funkcję nadzoru inwestorskiego, jest planowany na luty 2025 roku.
Gaz-System aktywnie działa, aby zawrzeć obie umowy w pierwszym kwartale 2025 roku. Jest to kluczowe dla utrzymania harmonogramu realizacji inwestycji. Firma podkreśla, że szczegółowy harmonogram odbioru jednostki FSRU jest tajemnicą przedsiębiorstwa, jednak zakończenie projektowania i rozpoczęcie budowy w stoczni ma nastąpić w 2025 roku.
Lokalizacja i znaczenie terminala
Planowany terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, około 3 km od nabrzeża. Lokalizacja ta znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub oraz toru wodnego prowadzącego do portu w Gdańsku.
Jednostka FSRU, która zostanie zacumowana na stałe do nabrzeża, będzie pełnić funkcję regazyfikacyjną. Oznacza to, że statek będzie przystosowany do magazynowania gazu LNG oraz jego przetwarzania z postaci ciekłej na gazową.
Wpływ inwestycji na rozwój regionu
Budowa terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej to nie tylko ważny krok w kierunku uniezależnienia się od zewnętrznych dostawców gazu, ale także istotny impuls dla rozwoju gospodarczego regionu. Inwestycja ta przyczyni się do stworzenia nowych miejsc pracy oraz zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej Pomorza.
Dzięki realizacji projektu, Polska umocni swoją pozycję na rynku LNG, co ma kluczowe znaczenie w kontekście globalnych zmian na rynku energii. Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej stanie się jednym z najważniejszych punktów w europejskiej sieci dostaw gazu.
Źródło: PAP
