Spis treści
Wzrost dostaw skroplonego gazu przez Orlen
W 2024 roku Grupa Orlen zrealizowała dostawy blisko 244 tys. ton skroplonego gazu LNG, co oznacza wzrost o niemal 30% w porównaniu do poprzedniego roku. Z gazoportu w Świnoujściu pochodziło 197 tys. ton LNG, natomiast zakłady w Odolanowie i Grodzisku Wielkopolskim dostarczyły ponad 22 tys. ton. Dodatkowo stacja w Kłajpedzie na Litwie przyczyniła się do dostaw 25 tys. ton.
Orlen podkreśla, że głównymi odbiorcami skroplonego LNG są klienci przemysłowi z różnych sektorów, ale także indywidualni użytkownicy podłączeni do wyspowych systemów gazowych. Systemy te nie są połączone z ogólnopolską siecią, dlatego gaz dostarczany jest w formie LNG i regazyfikowany na lokalnych stacjach.
Koncern zauważa, że LNG jest również używane na obszarach z dostępem do ogólnopolskiej sieci dystrybucyjnej, gdzie popyt na gaz przewyższa możliwości dostaw istniejącymi gazociągami. W takich przypadkach stacje regazyfikacji uzupełniają podaż gazu, co pozwala na pełne zaspokojenie potrzeb odbiorców.
Rozwój rynku LNG małej skali
– Sprzedaż LNG małej skali przez Grupę Orlen w Polsce systematycznie rośnie. To potwierdza zarówno atrakcyjność samego surowca, jak i naszej oferty handlowej – mówi dyrektor wykonawczy ds. handlu gazem w Orlenie Grzegorz Bujnowski.
Skroplony gaz ziemny, transportowany cysternami, zapewnia dostęp do niskoemisyjnego paliwa w miejscach, gdzie nie dociera krajowa sieć gazociągowa.
Grzegorz Bujnowski dodaje, że rozwój rynku LNG małej skali wspiera transformację polskiej gospodarki, w której gaz odgrywa kluczową rolę, dostarczając niezbędne ilości energii. W przypadku LNG małej skali, paliwo to jest dostarczane klientom w postaci skroplonej, np. autocyternami lub cysternami kolejowymi.
Strategia Orlenu na przyszłość
Orlen przypomina, że skroplony gaz ziemny trafia do gazoportu w Świnoujściu statkami z USA, Kataru czy Norwegii. Większość ładunku jest regazyfikowana i wtłaczana do systemu gazociągów przesyłowych, jednak część pozostaje w postaci skroplonej, co umożliwia transport specjalnymi autocysternami i kontenerami kriogenicznymi.
Koncern informuje, że w 2024 roku z terminalu w Świnoujściu wyjechało ponad 11 tys. cystern z LNG. Na początku stycznia Orlen ogłosił nową strategię do 2035 roku, zakładającą zwiększenie wydobycia gazu ziemnego do 12 mld metrów sześc. rocznie, w tym 4 mld metrów sześc. z polskich złóż.
Według strategii, skumulowany zysk operacyjny EBITDA LIFO w latach 2025-2035 ma wynieść 500-550 mld zł, a skumulowane nakłady inwestycyjne mogą osiągnąć 350-380 mld zł, z czego 270-290 mld zł to nakłady elastyczne. Grupa Orlen, jako multienergetyczny koncern, posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw w Europie. Planuje także rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.
Źródło: PAP
