Pierwszy terminal LNG został zbudowany w Świnoujściu. Ten, który jest planowany w Zatoce Gdańskiej, będzie drugi, ale w odróżnieniu od pierwszego będzie terminalem pływającym - tzw. FSRU ( Floating Storage Regasification Unit). A takiego w Polsce jeszcze nie ma. Wszystkie instalacje do regazyfikacji i zbiorniki z LNG będą znajdowały się na jednostce pływającej, która będzie połączona z lądem gazociągiem.
Do nabrzeża zostanie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca, czyli statek przystosowany do magazynowania gazu LNG
Terminal FSRU zostanie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, około 3 km od brzegu morza. Będzie znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie terminala kontenerowego Baltic Hub oraz toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu. Do nabrzeża zostanie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca, czyli statek przystosowany do magazynowania gazu LNG i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy.
W ramach projektu powstanie nabrzeże postojowo-cumownicze, które będzie wyposażone w niezbędną infrastrukturę do obsługi jednostki regazyfikacyjnej. Kluczowym elementem inwestycji będzie gazociąg podmorski o długości około 3 km, który połączy terminal z Krajowym Systemem Przesyłowym. Dodatkowo, na trasie od Gdańska do Gustorzyna zostanie wybudowanych 250 km gazociągów lądowych, które będą transportować gaz LNG po regazyfikacji w głąb kraju.
Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej będzie miał roczną przepustowość 6,1 mld m sześć. Planowany termin uruchomienia terminala to przełom 2027 i 2028 r.
Wojewoda Pomorska 3 grudnia wydała decyzję, która umożliwi rozpoczęcie inwestycji obejmującej zarówno terminal, jak i gazociąg podmorski łączący go z lądem.
Pływająca jednostka regazyfikacyjna LNG powstaje w południowokoreańskiej stoczni
GAZ-SYSTEM podpisał już umowę na zaprojektowanie i budowę jednostki FSRU. Za dostarczenie statku odpowiedzialna będzie japońska spółka Mitsui O.S.K. Lines, a sama pływająca jednostka regazyfikacyjna LNG powstaje w południowokoreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan. Dla części lądowej inwestycji zostały podpisane wszystkie umowy na dostawy inwestorskie materiałów i urządzeń, na nadzory inwestorskie oraz umowy na wybudowanie trzech gazociągów od Gdańska do tłoczni w Gustorzynie.
Biznes

- Pozwolenie na budowę kończy etap projektowania i umożliwia przejście do realizacji inwestycji. Dziękuję wszystkim instytucjom i urzędom za efektywną współpracę oraz pracownikom naszej spółki za zaangażowanie w terminową realizację tego strategicznego projektu. Kiedy tylko zakończymy przetargi i podpiszemy umowy z wykonawcami morskiej części FSRU, niezwłocznie przystąpimy do robót budowlanych. Już za nieco ponad trzy lata planujemy uruchomić pływający terminal i przyjąć w Zatoce Gdańskiej pierwsze dostawy LNG – mówi Sławomir Hinc, pezes GAZ-SYSTEM, cytowany w komunikacie prasowym.
Projekt jest realizowany przy wsparciu funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska, w ramach instrumentu „Łącząc Europę” przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na prace przygotowawcze. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi około 19,6 mln euro.