Spis treści
Imponujący wzrost przeładunków
W 2024 roku Baltic Hub w Gdańsku zdołał przeładować aż 2 242 401 TEU, co oznacza wzrost o 191 588 TEU w porównaniu z rokiem 2023. TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności standardowego kontenera o długości 20 stóp, używana w portach i na statkach kontenerowych.
W ciągu roku obsłużono 642 statki, w tym 147 oceanicznych. Szczególnym osiągnięciem był rekordowy przeładunek 20 459 TEU na jednostce OOCL Gdynia w lipcu. Dodatkowo, terminal obsłużył 8 214 pociągów oraz 616 016 ciężarówek, co świadczy o jego znaczącej roli w transporcie intermodalnym.
Rozbudowa i nowoczesne technologie
W czerwcu 2023 roku rozpoczęto budowę trzeciego terminala T3, co ma na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych Baltic Hub do 4,5 mln TEU rocznie. Nowe nabrzeże oraz place składowe w terminalu T3 mają wzmocnić pozycję Baltic Hub na rynku. Terminal T3 będzie półautomatyczny, co umożliwi operatorom zdalne sterowanie urządzeniami z ergonomicznych stanowisk, zapewniając bezpieczne i efektywne środowisko pracy.
W październiku 2024 roku na nabrzeże T3 dotarły cztery nowoczesne suwnice STS, które wejdą do użytku w pierwszej połowie 2025 roku. Każda z tych maszyn waży 2 tys. ton, ma 96 metrów wysokości (140 m z wysięgnikiem) i udźwig do 65 ton. Terminal T3 zostanie wyposażony w łącznie 7 suwnic STS oraz 20 suwnic aRMG, co znacząco zwiększy jego możliwości operacyjne.
Inwestycje i przyszłe plany
Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub, podkreślił, że budowa terminalu T3 jest kluczowym etapem w rozwoju spółki i dowodem na to, jak polska infrastruktura portowa odpowiada na wyzwania współczesnej logistyki.
Inwestując w nowoczesne technologie i ekologiczne rozwiązania, tworzymy przestrzeń do dalszego rozwoju zarówno naszej firmy, jak i całego sektora transportowego w Polsce i wśród naszych partnerów w Czechach, na Słowacji i Węgrzech – powiedział Baker.
W lipcu 2023 roku w terminalu uruchomiono czwartą suwnicę RMG na bocznicy kolejowej, wyposażoną w system OCR, antykolizji oraz kamery wspomagające operatorów. Innowacyjne rozwiązania poprawiły bezpieczeństwo, efektywność i precyzję pracy, a instalacja suwnicy podniosła przepustowość bocznicy kolejowej do ponad 800 000 TEU rocznie.
Gotowość na przyszłe wyzwania
Planowane zakończenie budowy głębokowodnego nabrzeża T3 i jego pełne włączenie do operacji przeładunkowych ma nastąpić w 2025 roku. Inwestycja T3 i jej uzupełniające projekty odpowiadają na zapotrzebowanie rynku. Dzięki nowemu 36-hektarowemu placowi kontenerowemu i 717 metrom głębokowodnego nabrzeża, które razem dodają kolejne 1,5 mln TEU zdolności przeładunkowej, Baltic Hub jest gotowy na przyszły wzrost.
Baltic Hub, działający od 2007 roku pod nazwą DCT Gdańsk, obecnie posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie.
Źródło: PAP
