https://strefabiznesu.pl
reklama

Nowa trasa przez Kielce skróci przejazd z 30 do 3 minut

Katarzyna Zawada
Opracowanie:
Budowa nowej drogi w Kielcach ma oddzielić ruch tranzytowy od lokalnego.
Budowa nowej drogi w Kielcach ma oddzielić ruch tranzytowy od lokalnego. Dawid Wygas/Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
Do końca roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji dla budowy drogi ekspresowej S74 w Kielcach. Obecnie trwają ostatnie uzgodnienia związane z organizacją ruchu i korekt m.in. w rejonie osiedli.

Spis treści

W oczekiwaniu na decyzję, potem ruszą prace

Na wtorkowym posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego drogowcy, samorządowcy i wykonawcy potwierdzili, że procedura pozyskiwania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wchodzi w końcową fazę.

– Liczymy, że decyzja zostanie wydana w czwartym kwartale tego roku – poinformował Tomasz Kościelecki z GDDKiA.

Ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko jest już ostatnim etapem. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa pięciokilometrowego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Kielce Zachód i Kielce Bocianek może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Całość ma powstać w ciągu 19 miesięcy, odliczając okresy zimowe. Wykonawcą jest firma Intercor z Zawiercia.

Jak poinformował Rafał Pustuł, kierownik budowy z ramienia Intercoru, najpierw rozpoczną się prace przy budowie tunelu w rejonie osiedla Sady.

– Planujemy rozpocząć budowę od ulicy Warszawskiej w stronę Klonowej. Wykorzystamy technologię ścian szczelinowych i metodę podstropową, dzięki której odtworzony zostanie układ drogowy na powierzchni – wskazał.

W czasie prac kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami. Objazd dla ciężarówek miałby się odbywać od węzła Kielce Bocianek do węzła Kielce Północ, następnie ekspresówką numer 7 do węzła Kielce Zachód.

Nowa ekspresówka skróci czas przejazdu przez Kielce

Jak zaznaczył Łukasz Syska, zastępca prezydenta Kielc, miasto uzgodniło z drogowcami zmiany w projekcie.

– Naszym priorytetem jest utrzymanie osi północ–południe, zwłaszcza dla komunikacji zbiorowej. Uzgodniliśmy m.in. ciągłość ścieżek pieszo-rowerowych i większy dystans ekranów akustycznych od budynków mieszkalnych – zaznaczył Łukasz Syska, zastępca prezydenta Kielc.

Projekt będzie zawierał też inne zmiany, m.in. pojawienie się wind przy przystanku kolejowym Kielce Piaski, dodatkowy wiadukt dla pieszych i modyfikację skrzyżowania ulic Klonowej z Jesionową.

– Chcemy mieć awaryjny przejazd przez Jesionową na wprost i możliwość skrętu w lewo z Klonowej. To odciąży węzeł Zagnańska – dodał Syska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Odcinek drogi ekspresowej S74 ma przebiegać przez istniejącą DK74. Część trasy będzie poprowadzona w wykopie, lokalne skrzyżowania znajdą się nad ekspresówką. Takie rozwiązanie spotkało się z protestem mieszkańców m.in. osiedli położonych obok. Argumentowali, że będzie to bariera architektoniczna i podzieli miasto na dwie części.

Drogowcy oceniają, że dzięki budowie odcinka czas przejazdu przez Kielce skróci się z 30 do blisko 3 minut, także ruch tranzytowy oddzieli się od lokalnego.

Nowy odcinek S74 ma być istotnym fragmentem trasy łączącej województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Obecnie trwa realizacja pięciu odcinków tej drogi w regionie – o łącznej długości około 74 km.

Źródło: PAP

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

RPP zdecydowała ws. stóp procentowych

RPP zdecydowała ws. stóp procentowych

Służby zatrzymały byłego członka zarządu Orlenu

Służby zatrzymały byłego członka zarządu Orlenu

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu