Spis treści
Nowy węzeł drogowy Dobrzyniewo Północ
Po zakończeniu budowy węzła, możliwy będzie wjazd na S19 zarówno od strony drogi krajowej DK 65 Białystok-Ełk, jak i z drogi powiatowej Krynice - DK 65. Minister infrastruktury podpisał już program inwestycyjny dotyczący projektu i budowy tego węzła. Szacowany koszt inwestycji wynosi ponad 33,8 mln zł, a jej zakończenie planowane jest na 2030 rok.
Harmonogram inwestycji
Rzecznik GDDKiA w Białymstoku, Rafał Malinowski, poinformował, że podpisany plan inwestycyjny to pierwszy krok w realizacji tego projektu. Dokument określa założenia techniczne oraz koszty prac przygotowawczych. Umowa na projekt i budowę ma zostać podpisana w 2025 roku. Decyzję środowiskową GDDKiA planuje uzyskać w latach 2026-2027, a pozwolenie na budowę (ZRID) pod koniec 2027 roku. Prace budowlane mają się rozpocząć w latach 2028-2029.
Lokalizacja i szczegóły techniczne
Węzeł Dobrzyniewo Północ zostanie zlokalizowany w rejonie miejscowości Krynice. Powstanie on z wykorzystaniem wiaduktu drogowego, który będzie zrealizowany wcześniej w ramach budowy S19 Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód. W ramach zadania zostaną dobudowane łącznice wjazdowe i zjazdowe oraz dwa ronda na wschód i na zachód od budowanej S19.
Wsparcie lokalnych władz
Informację o budowie węzła przekazał wiceminister rolnictwa i podlaski poseł Stefan Krajewski (PSL) podczas konferencji z władzami gminy Dobrzyniewo Duże. Wójt Dobrzyniewa Dużego, Wojciech Cybulski, podkreślił, że walka o węzeł trwała długo, a komitet inicjatyw społecznych zebrał 3,5 tys. podpisów pod petycją do ministerstwa infrastruktury. Wójt wyraził nadzieję, że inwestycja przyczyni się do rozwoju gminy i ułatwi mieszkańcom dostęp do drogi ekspresowej.
Budowa około dziesięciokilometrowego odcinka S19 Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód rozpoczęła się w marcu 2024 roku i jest zaawansowana w 50 proc. Droga ma być gotowa w trzecim kwartale 2026 roku, a wartość kontraktu wynosi 405,6 mln zł.
Źródło: PAP
