Spis treści
31 lokalizacji nowych stacji ładowania
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła, że siedem firm złożyło oferty na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) w Polsce. Przetarg obejmuje autostrady A1, A2, A4 oraz drogi ekspresowe S3, S7, S8, S17, S19 i S61.
Oferty w przetargu złożyło siedem podmiotów. Pięć z nich chce wybudować szybkie stacje ładowania na wszystkich 31 MOP-ach. Taką ofertę złożyły firmy Fastned, Ekoen, Greenway Polska oraz konsorcja Tesla Poland i Tesla Germany oraz Brand Rock i Plus International. Ponadto konsorcjum Allego Poland i Allego, a także firma Tauron Nowe Technologie złożyły oferty na wybrane przez siebie MOP-y – poinformowała GDDKiA.
Ile mocy, tyle punktów – zasady gry i wymagania techniczne
Ocena ofert w przetargu opiera się na dwóch głównych kryteriach: czynszu podstawowym oraz czynszu od przychodu. Czynsz podstawowy stanowi 50% oceny i dotyczy stawki za 1 mkw. powierzchni dzierżawy pod stację ładowania, gdzie minimalna stawka wynosi 1 zł za mkw. Druga połowa oceny to czynsz od przychodu, czyli stawka procentowa od przychodu ze stacji ładowania, bez określonego minimalnego poziomu.
W ramach umowy dzierżawca będzie zobowiązany do budowy i obsługi stacji ładowania zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Dla samochodów osobowych przewidziano cztery punkty ładowania o łącznej mocy 600 kW, w tym dwa punkty o mocy co najmniej 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty o mocy co najmniej 350 kW. Wyjątkiem jest MOP Zbójecka Góra na S7, gdzie minimalna moc ładowania wynosi 1500 kW z jednym punktem o mocy 350 kW. Umowy będą obowiązywać przez 20 lat.
Gdzie zatankujesz prąd? Lista MOP-ów objętych przetargiem
Przetarg obejmuje MOP-y na różnych trasach w Polsce. Na autostradzie A1 są to Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód oraz Wierzchowisko Wschód i Zachód, wszystkie w województwie śląskim. Na A2 znajdują się Ciosny Północ i Południe w województwie łódzkim, a na A4 Krajków Północ w województwie dolnośląskim, Prószków w województwie opolskim oraz Paszczyna Południe, Chotyniec i Hruszowice w województwie podkarpackim.
Biznes

Na drodze ekspresowej S3 MOP-y to Lisiny Wschód i Zachód w województwie lubuskim oraz Przybiernów Wschód i Zachód w województwie zachodniopomorskim. Na S7 znajduje się Zbójecka Góra w województwie małopolskim oraz Pepłowo Wschód i Zachód w województwie mazowieckim. Na S8 są to Ochędzyn i Niwiska w województwie łódzkim, na S17 Niwa Babicka w województwie lubelskim, na S19 Kamień Wschód i Zachód w województwie podkarpackim oraz Janów Lubelski Wschód i Zachód w województwie lubelskim. Na S61 Górki Wschód i Zachód w województwie podlaskim oraz Niekrasy Wschód i Zachód w województwie warmińsko-mazurskim.
Więcej ładowarek i nowe przetargi
GDDKiA planuje, że do końca 2025 roku na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię zostaną uruchomione ładowarki dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP-ów na A2 Ostrów Kania Północ i Południe w województwie mazowieckim, S6 Kamień Północ i Południe w województwie pomorskim, S19 Obroki Wschód i Zachód w województwie lubelskim oraz S17 Pilawa w województwie mazowieckim.
Planujemy, że do końca 2025 roku na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię zostaną uruchomione ładowarki dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP-ów: A2 – Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie), S6 – Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie), S19 – Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie), S17 – Pilawa (woj. mazowieckie) – podała GDDKiA.
Dyrekcja planuje również ogłoszenie przetargów na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Do tej pory ogłoszono postępowania na 16 MOP-ów. Wyłonieni dzierżawcy będą zobowiązani do budowy stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii, z możliwością budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.