Spis treści
Rozpoczęty przetarg dotyczy szesnastokilometrowego odcinka drogi ekspresowej S52, znanej również jako Beskidzka Droga Integracyjna. Odcinek ten będzie się rozciągał między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Magdalena Karolak z krakowskiego oddziału GDDKiA poinformowała, że oferty można składać do dnia 18 lutego.
To już drugie podejście do przygotowania dokumentacji dla tego projektu. Wiosną ubiegłego roku pierwszy przetarg został unieważniony z powodu niewielkiego zainteresowania wykonawców oraz wysokich cen ofert. W odpowiedzi na te problemy, GDDKiA zaprosiła geologów do opracowania nowych założeń dla kolejnego postępowania.
Zmiany w podejściu do przetargu
W porównaniu do poprzedniego przetargu, obecne postępowanie różni się w kilku kluczowych aspektach. Wcześniej trasa była podzielona na sześć odcinków, a wykonawcy mogli składać oferty na wybrane części. Obecnie przetarg został podzielony na cztery osobne postępowania, z których pierwsze właśnie ogłoszono. Wykonawca będzie odpowiedzialny nie tylko za badania geologiczne, ale także za przygotowanie projektu budowlanego nowej S52 oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Magdalena Karolak zaznaczyła, że przetargi na kolejne etapy nowej drogi będą ogłaszane stopniowo. Pierwszy odcinek, który zostanie zrealizowany, to najbardziej na zachód wysunięta część trasy, która będzie również drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód.
Znaczenie nowej trasy dla regionu
Nowa trasa pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, Kóz, oraz stanie się południową obwodnicą Kęt. W planach są trzy węzły: w Kozach, Kętach oraz Bulowicach, który połączy nową drogę z obecną DK52. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021, codziennie tą drogą porusza się prawie 20 tysięcy pojazdów.
Kolejny przetarg, który drogowcy planują ogłosić w najbliższym czasie, będzie dotyczył dwudziestokilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Ten fragment trasy będzie jednocześnie obwodnicą Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej.
Prace geologiczne na trasie BDI
Na całym przebiegu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej zaplanowano wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów oraz prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu wyniesie 11 metrów, jednak w razie potrzeby może sięgać nawet 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża oraz zbadanie warunków nośności.
Biznes

Droga S52 połączy Bielsko-Białą z miastami leżącymi wzdłuż obecnej DK52, takimi jak Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwaria Zebrzydowska, aż do DK7 w Głogoczowie. Planowana długość dwujezdniowej arterii z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku wyniesie 61 kilometrów, a trasa zostanie poprowadzona nowym śladem.
Plany na przyszłość
Na trasie planowane jest wybudowanie 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina. Droga ekspresowa S52 ma już istniejące odcinki od Cieszyna do Bielska-Białej oraz od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
Magdalena Karolak poinformowała, że wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków planowane są do złożenia w 2027 roku. Po ich uzyskaniu zostaną ogłoszone przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033 roku.
Źródło: PAP