Najważniejsza tegoroczna inwestycja drogowa w Polsce otwarta

Eryk Kołodziejek
Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślił znaczenie tej inwestycji.
Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślił znaczenie tej inwestycji. PAP
Kraków i Warszawa zostały połączone nowoczesną drogą ekspresową S7, a krakowska aglomeracja zyskała kluczowy odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa – drogi S52. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła 23 grudnia 2024 roku 25 km nowych tras, które znacząco poprawią infrastrukturę transportową w regionie. To inwestycja o największym znaczeniu drogowym w bieżącym roku.

Spis treści

Uroczyste otwarcie kluczowych dróg

W uroczystości otwarcia uczestniczyli czołowi przedstawiciele rządu, w tym wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Obecni byli także parlamentarzyści z regionu Małopolski, samorządowcy, przedstawiciele GDDKiA, wykonawcy oraz licznie zgromadzeni mieszkańcy Krakowa.

Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślił znaczenie tej inwestycji, mówiąc:

Dzisiaj jest moment niezwykle uroczysty. To jest nie tylko trasa, która będzie łączyła Kraków ze stolicą, a później z Gdańskiem, ale to jest trasa, która jest uzupełniona o 33 km dróg lokalnych. Bardzo dziękuję władzom miasta, województwa i wielu gmin, dziękuję wykonawcom, wszystkim, którzy codziennie pracowali, by właśnie dzisiaj udostępnić tę drogę. To jest nie tylko niezwykła, ale i strategiczna inwestycja. Czekaliśmy na obwodnicę Krakowa i połączenie ekspresowe z Warszawą. Czekały pokolenia krakowian i dzisiaj się wreszcie doczekaliśmy.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że żadna z dotychczasowych inwestycji drogowych w tym roku nie miała tak dużego znaczenia dla komunikacji i transportu jak obwodnica Krakowa i brakujący odcinek S7.

To jest droga, która łączy Kraków i Warszawę – dwa wspaniałe miasta, miedzy którymi chętnie podróżują Polacy, gdzie funkcjonują różne firmy, ponieważ ta droga jest ważna nie tylko dla zwykłego kierowcy, ale przede wszystkim dla polskiej gospodarki, transportu i komunikacji, dla turystów, którzy przemieszczają się między Krakowem a Warszawą – powiedział Klimczak.

S7 Widoma – Północna Obwodnica Krakowa

Nowo otwarty odcinek S7 o długości 13,3 km łączy węzeł Widoma z Północną Obwodnicą Krakowa, tworząc nowoczesną trasę ekspresową między Warszawą a Krakowem. Całkowita długość trasy wynosi 270 km.

Chociaż trasa jest już dostępna dla kierowców, prace budowlane nie zostały jeszcze w pełni zakończone. Wciąż trwają prace na węzłach i ogrodzeniach, a ich zakończenie planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Połączenie S7 z S52 zapewnia łącznica, która będzie obsługiwać ruch w obu kierunkach do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice. GDDKiA planuje oddać kolejny odcinek S7 między węzłami Grębałów i Nowa Huta do końca 2025 roku, a budowa Mistrzejowic zakończy się w połowie 2026 roku, co domknie krakowski ring drogowy.

Droga S7 to nowoczesna, dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na trzeci pas. W ramach projektu powstało 19 zbiorników retencyjnych. Inwestycja otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Całkowity koszt prac wyniósł ponad 1,7 mld zł, a wykonawcą było konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź.

S52 Północna Obwodnica Krakowa

Wschodni odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa o długości 12,3 km, będący częścią drogi ekspresowej S52, został oddany do ruchu. Docelowo trasa połączy Cieszyn z Krakowem, biegnąc wzdłuż północnych granic miasta i łącząc się z innymi ważnymi szlakami komunikacyjnymi.

W ramach inwestycji powstały dwa nowoczesne tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m), które są jednymi z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Wyposażono je w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym czujniki dymu i ciepła, 114 kamer oraz system automatycznego gaszenia pożaru, co czyni je unikalnymi w Polsce.

Na trasie obwodnicy zbudowano również estakadę o długości prawie 570 m, biegnącą nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Estakada w niektórych miejscach wznosi się na wysokość prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki, Węgrzce i Batowice, a także 20 km dróg dojazdowych.

Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km oraz mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Wzdłuż trasy zbudowano 23 zbiorniki retencyjne.

Budowa tej drogi była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym, z uwagi na fakt, że prawie jedna czwarta długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach. Wymagało to wzmocnienia gruntu, a w niektórych miejscach wbijano specjalne pale na głębokość nawet 30 m. Różnica poziomów na trasie wynosi ponad 100 m, co stanowiło duże wyzwanie dla inżynierów.

Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt prac wyniósł około 1,4 mld zł, a wykonawcą było konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu