
Te ceny wprowadzają w błąd? UOKIK kontroluje sklepy. Cel: dobro klientów
Konsumenci skarżą się na sposób, w jaki sklepy prezentują ceny swoich produktów. Coraz częściej dochodzi do zaskarżenia, że jest to podawane w sposób nieprecyzyjny, mylący. Ostatecznie okazuje się, że płacić trzeba inne ceny, niż myślano, ponieważ właściwe koszty są podawane małym drukiem. Dotyczy to w szczególności nabywania wielopaków lub wielosztuk. UOKik, jak podaje serwis money.pl, wszczął postępowanie w tej sprawie.

UOKIK bada sprawę
Zgodnie z informacjami podawanymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzone jest postępowanie wyjaśniające. Sprawdzeniu podlega kwestia tego, w jaki sposób klienci są informowani o cenach produktów. O co dokładnie chodzi?

Co mówią przepisy?
Obecnie przepisy jasno mówią, że sprzedawcy muszą przedstawiać nie tylko cenę aktualną, ale również uwidacznianie cen z ostatnich 30 dni - a dokładniej wskazanie, jaka była cena najniższa w tym okresie. Ma to chronić m.in. przed sztucznym podbijaniem ceny i rzekomym jej obniżaniem przed eventami promocyjnymi (np. przed Black Friday). Dyrektywa Omnibus, wprowadzona przez UE, obejmuje również sprzedawanie produktów w wielopakach, a także korzystanie z kart lojalnościowych czy też aplikacji mobilnych. Prezesz UOKik aktualnie prowadzi postępowanie wynikające z obserwacji rynków - a także odpowiada w ten sposób na liczne skargi i sygnały wysyłane przez konsumentów.

Klienci są wprowadzeni w błąd?
Obecnie robienie zakupów wymaga dokonywania licznych kalkulacji, analiz. Wynika to z faktu, że sklepy bardzo często wprowadzają konsumentów w błąd poprzez niejasne komunikowanie właściwej ceny nabywanych produktów. W przypadku wielopaków oraz tzw. wielosztuk często brakuje wprost wskazanej ceny jednostkowego produktu. Przykładem jest prezentowanie ceny wyrażonej wyraźnym drukiem, a dodawaniem do tego mniej widocznej informacji, że jest to kwota zakupu za jeden produkt... przy zakupie dwóch lub trzech (i więcej) sztuk. Nie zawsze jest też jasne, czy promocji podlega zakup tylko wskazanej liczby produktów, wielokrotności tych produktów, czy wszystkich produktów nabytych we wskazanej i wyższej liczbie.