Nowa wizja stanowi efekt szczegółowej analizy zmieniających się zachowań i potrzeb klientów korzystających z różnorodnych kanałów komunikacji oraz cyfrowych i tradycyjnych punktów handlowych. Ma łączyć innowacyjne rozwiązania, które składają się na nowoczesną placówkę handlową.

- Technologie które znajdują się tutaj, to te z których jesteśmy naprawdę zadowoleni. Każda z nich ma inny potencjał, służy innemu celowi. Jednak co do zasady, wszystkie mają wspomagać człowieka, klienta, franczyzobiorcę w tym, żeby podróż przez sklep była bardziej przyjemna, bardziej kompletna i szybsza,a praca franczyzobiorcy była łatwiejsza- tłumaczy w rozmowie z AIP Tomasz Blicharski, Wiceprezes Zarządu Żabka Polska.

Klient Żabki to osoba kierujące się impulsem, która chce zrobić zakupy jak najszybciej, a czekanie w kilkuminutowej kolejce po zakupach trwających sekundy jest wielce irytujące. Dlatego w „sklepie jutra” testowane są już kasy, w których nie trzeba niczego skanować, bo produkty są rozpoznawane automatycznie po położeniu ich w wyznaczonym miejscu.

- Nasze rozwiązania są innowacyjne nawet na skalę światową. Digitalizacja jest częścią naszej strategii. Te rozwiązania będziemy testować, będziemy je wprowadzać stopniowo. Są miejsca, które są bardziej gotowe i miejsca, które są mniej gotowe na nasze rozwiązania. Polacy kochają smartfony i nowe technologie, dlatego z chęcią będą spędzali więcej czasu na tym, co lubią, a mniej na tym, co nie jest dla nich kluczowe, czyli na przykład robienie zakupów- mówi Blicharski.

Partnerem technologicznym przedsięwzięcia jest Microsoft wraz z 10 firmami partnerskimi. Microsoft wspiera Żabkę w tym projekcie począwszy od budowy modelu, doboru rozwiązań, wyboru Partnerów, po implementację i zarządzanie procesem transformacji. Microsoft jest również gwarantem stabilności technologicznej rozwiązań proponowanych w ramach „sklepu jutra”.
Obsługa każdego klienta w sposób spersonalizowany wymaga przetwarzania ogromnych ilości danych, co ma zapewnić chmura Microsoft Azure oraz system zaawansowanej analityki do łączenia różnych informacji. Dzięki temu aplikacja mobilna Żabki będzie pełnić funkcję nie tylko programu lojalnościowego, ale także kanału komunikacji z klientami 5.0. Każdy z nich otrzymuje zindywidualizowaną ofertę w konkretnym momencie i miejscu.

Co jeszcze się zmieni. Witryny sklepu będą witały klientów informacjami o najbardziej adekwatnych w danym momencie produktach. Kiedy jest zimno zachęcają do wypicia ciepłej kawy, kiedy się ociepli prezentują napoje chłodzące. Będzie to możliwe dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł.

We wnętrzu sklepu pojawią się kolejne rozwiązania. Inteligenta półka dzięki czujnikom rozpoznaje konkretnego klienta i na bazie jego historii zakupowej, kontekstu, reakcji w czasie rzeczywistym i jego preferencji dopasowuje najodpowiedniejszy produkt, który następnie komunikuje poprzez dedykowane ekrany umieszczone bezpośrednio przy półkach – luba nawet na nich w formie elektronicznej listwy cenowej. Może jest to właśnie pora dnia, gdy idzie on na siłownię i po drodze kupuje swój ulubiony napój energetyczny – wtedy właśnie półka wyświetli informację o specjalnej promocji tego produktu.
Kiedy klient podniesie już puszkę z napojem z półki, na ekranach wyświetlą się dodatkowe informacje o dacie przydatności do spożycia, składzie czy kraju pochodzenia. Jednocześnie sklep i dostawca otrzymają informację w czasie rzeczywistym, że towar został zdjęty z półki.

Dzięki połączeniu technologii cyfrowych nośników reklamy z inteligentną półką, Żabka będzie w stanie poprawić doświadczenie zakupowe klienta, przy jednoczesnym dbaniu zarówno o franczyzobiorcę, dostawców, jak i całą sieć.