Spis treści
– W celu powrotu do zyskowności, musimy wrócić do sprzedaży 1,5-1,6 mln sztuk kuchni, czyli do poziomu, który już robiliśmy – powiedział prezes Jacek Rutkowski.
Według niego wzrosnąć musi także udział sprzętu do zabudowy, bo rynek kuchni wolnostojących w Europie systematycznie maleje. W 2023 roku sprzedaż produktów grzewczych wyniosła 916 tys. sztuk.
Strategia pomimo globalnych zagrożeń
– Dziś zakładamy, że nie wiadomo kiedy i jak zakończy się wojna w Ukrainie i to samo dotyczy recesji – musieliśmy to uwzględnić w nowej strategii. Największym wyzwaniem są napięcia na Dalekim Wschodzie, bo chcemy zachować balans pomiędzy produktami i towarami sprowadzanymi ze Wschodu – dodał prezes.
Wiceprezes ds. digitalizacji Paweł Biel sprecyzował, że Grupa Amica chce dojść do sprzedaży 2 mln sztuk produktów grzewczych, wliczając okapy czy płyty grzewcze.
Strategia i wyniki
Jak podała wczoraj spółka, nowo przyjęta strategia Amiki zatytułowana „Back to profitability” zakłada m.in. wzrost sprzedaży na poziomie 3 proc. w 2027 r. oraz powyżej 7 proc. w latach 2030+. Celem jest osiągnięcie 5% rentowności EBITDA w 2027 r. oraz 7 proc. w latach 2030+. Ponadto chciałaby wypłacać do 35% osiąganego zysku netto w formie dywidendy.
W I połowie 2024 r. spółka miała 1,2 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 4,1 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach w wysokości 1 245,6 mln zł w porównaniu z 1 432,3 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 43,5 mln zł wobec 64,1 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Na spadek wartości przychodów w porównaniu do okresu porównawczego znaczący wpływ w bieżącym okresie miały czynniki makroekonomiczne, do których możemy zaliczyć pesymistyczne nastroje konsumenckie, obserwowane na rynkach krajów Europejskich. Ponadto ograniczenie działalności na rynku rosyjskim spowodowało spadek wartości przychodów o około 42 mln zł w bieżącym okresie – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Największy wartościowo wpływ na zwiększenie marży na zysku ze sprzedaży w porównaniu do okresu porównawczego miało wzmocnienie polskiego złotego (PLN) do juana chińskiego (CNY), co w efekcie pozwoliło skompensować negatywny wpływ zmniejszenia przychodów ze sprzedaży, podano także.
Eskalacja konfliktu na Morzu Czerwonym wpłynęła negatywnie na koszty transportu towarów z Chin, Grupa szacuje negatywny wpływ w wysokości około 15 mln zł względem tego samego okresu w poprzednim roku – czytamy dalej.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. Spółka notowana jest w indeksie sWIG80.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
