
Donald Trump w Polsce
Lotnisko Okęcie - przylot prezydenta USA i jego żony Melanii w 2017 roku.

Polityka celna Donalda Trumpa
Polityka celna Donalda Trumpa, znana z poprzedniej kadencji, budzi obawy także w Polsce. Wprowadzenie przez niego ceł ochronnych na towary z Chin i Europy wywołało globalne napięcia handlowe, a wiele krajów zmuszonych było odpowiedzieć podobnymi restrykcjami.
Eksperci ostrzegają, że druga kadencja Trumpa może oznaczać powrót do protekcjonistycznych działań. Jak podkreślają dla Strefy Biznesu, „zapowiadana polityka spowoduje nieuchronną wojnę celną”, która może dotknąć także polski eksport, szczególnie w branżach takich jak motoryzacja czy AGD.
Wzrost kosztów i ograniczony dostęp do amerykańskiego rynku mogą zahamować rozwój polskich przedsiębiorstw, które coraz bardziej uzależniają się od globalnych łańcuchów dostaw.
Dyskusję ekspertów znajdziecie pod tym linkiem

Obronność
Donald Trump wielokrotnie podkreślał, że każdy kraj powinien ponosić większą odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo. Oczekiwał, że sojusznicy w NATO zwiększą swoje wydatki na obronność do 3-4% PKB, a niektórzy analitycy wskazują, że może nawet ograniczyć amerykańską obecność wojskową w Europie, jeśli te wymogi nie zostaną spełnione.
Dla Polski, która już inwestuje znacząco w armię, może to oznaczać szansę na umocnienie sojuszu wojskowego z USA, a także na przyciągnięcie amerykańskich technologii zbrojeniowych i inwestycji w przemysł obronny.

Łańcuchy dostaw
Prezydentura Donalda Trumpa może znacząco wpłynąć na globalne łańcuchy dostaw, szczególnie w kontekście jego protekcjonistycznej polityki i wojen celnych, które mogą zakłócić międzynarodowy handel.
W przeszłości Trump naciskał na przenoszenie produkcji z Azji do USA, co skutkowało wyższymi kosztami i zmniejszeniem dostępności towarów na globalnych rynkach.
Dla Polski oznacza to ryzyko dalszych opóźnień w dostawach komponentów z zagranicy, co może szczególnie dotknąć branże takie jak motoryzacja, AGD czy IT.
Ewentualna zmiana polityki handlowej może również wymusić reorganizację tras transportowych i partnerstw handlowych, co wpłynie na koszty produkcji i finalne ceny produktów.