Eurocash rośnie tam, gdzie nikt się nie spodziewał

Marek Knitter
Grupa Eurocash jest organizatorem znanych sieci franczyzowych: takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep
Grupa Eurocash jest organizatorem znanych sieci franczyzowych: takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep fot.eurocash
W całym 2024 r. Eurocash odnotował 3,84 mln skonsolidowanego zysku netto ogółem wobec zysku 144 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowana strata netto przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła odpowiednio 26,88 mln zł wobec 99,2 mln zł zysku rok wcześniej.

Spis treści

Zysk operacyjny wyniósł 284,55 mln zł wobec 435,99 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 32 241,1 mln zł wobec 32 452 mln zł rok wcześniej.

Ubiegły rok był wymagający dla sprzedaży detalicznej - wartość rynku dóbr szybkozbywalnych (FMCG) wzrosła jedynie o 3,9%. Choć spadła dynamika inflacji, która według danych GUS w 2024 r. wyniosła 3,6%, to wskaźnik optymizmu konsumenckiego przez cały rok utrzymywał się na niskim poziomie. W tym wymagającym otoczeniu Grupa Eurocash zakończyła rok z przychodami na poziomie 32,2 mld zł, co oznacza spadek o 0,7% względem roku poprzedniego. To dobry wynik na tle rynku: wartość sprzedaży całego segmentu hurtowego w Polsce spadła o 2,7%. Eurocash zakończył zatem rok z umocnioną pozycją i większym udziałem w rynku. Marża brutto wypracowana przez Grupę Eurocash wyniosła 13,4% i była o 0,2 punktu procentowego mniejsza niż rok wcześniej, co wynika z presji wojny cenowej na rynku. Zysk netto za rok 2024 wyniósł 3,8 mln zł - czytamy dalej w komunikacie.

Jak podano w sprawozdaniu zarządu sprzedaż towarów w segmencie hurtowym wyniosła w 2024 r. 23,1 mld zł, w porównaniu do 23,4 mld zł rok wcześniej, co przekłada się na spadek o 1,2% r/r. Sprzedaż towarów w segmencie detalicznym w 2024 r. wyniosła 7,9 mld zł, wobec 8 mld zł w roku poprzednim, notując spadek o 0,9% r/r. Sprzedaż towarów w segmencie projektów w 2024 r. osiągnęła 1,067 mld zł, w porównaniu do 925 mln zł rok wcześniej, co przełożyło się na wzrost o 15,4% r/r.

Sprzedaż e-commerce w IV kw. mocno w górę

Sprzedaż e-supermarketu Frisco wzrosła o 23% r/r do 152 mln zł w IV kw. 2024 r., z kolei sprzedaż sieci sklepów alkoholowych Duży Ben zwiększyła się w tym okresie o 14% r/r do 135 mln zł, podał właściciel obu projektów – Eurocash.

W całym 2024 r. sprzedaż Frisco wzrosła o 23% do 533 mln zł, a Dużego Bena - o 17% do 481 mln zł, podano w prezentacji wynikowej. W IV kw. ub.r. liczba aktywnych klientów Frisco wzrosła o 20% r/r, zaś zamówień - o 26% r/r, podano także.

Duży Ben zakończył 2024 rok z 421 lokalizacjami wobec 305 rok wcześniej.

Sprzedaż detaliczna realizowana przez sklepy 'Delikatesy Centrum' w ujęciu LFL w 2024 r. spadła o -1,4%. Dynamika sprzedaży dla stałej liczby sklepów Inmedio wyniosła 12,4% w 2024 r/r - napisano dalej.

Na 31 grudnia 2024 r. sieć handlu hurtowego Grupy Eurocash obejmowała 170 hurtowni Cash&Carry. Hale Eurocash Cash&Carry są głównym kanałem zaopatrzenia dla najliczniejszej sieci partnerskiej organizowanej przez Grupę Eurocash - sieć ABC, która na koniec 2024 r. liczyła 7 169 placówek. W sieciach franczyzowych i partnerskich współpracujących z Eurocash Dystrybucja zrzeszonych natomiast było 6 046 sklepów. Do sieci detalicznej obejmującej placówki własne oraz franczyzowe należało 1 452 małych supermarketów (poniżej 500 mkw), w tym 1 412 działających pod marką Delikatesy Centrum, oraz 411 sklepów pod marką Inmedio. W ramach marki Duży Ben na koniec 2024 roku działało 429 sklepów.

W ujęciu jednostkowym zysk wyniósł 79,2 mln zł w 2024 r. wobec 121,78 mln zł zysku rok wcześniej.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.

Źródło: isbnews/spółka

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu