Jeszcze w maju, dwa lata temu w miejscowości Białężyce pod Wrześnią znajdowało sie puste pole. Dziś, na 200 ha stoi nowoczesna hala budowy karoserii, lakiernia, hala montażu, park dostawców, dział samochodów specjalnych oraz dział produkcji pilotażowej. A wszystko to zajmuje 400 tysiące mkw.
- 27 miesięcy minęło odkąd ogłosiliśmy, że to pod Wrześnią powstanie nowa fabryka Volkswagena dla produkcji Craftera - mówił Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań. - Dziś testujemy już obecne wyposażenie fabryki. W produkcji są już pierwsze przedseryjne auta, które przeszły też już pierwsze testy.
Co zdecydowało o tym, że niemiecki koncern zdecydował się ulokować swoją najnowszą fabrykę właśnie w Wielkopolsce?
- Najpierw zarząd zdecydował, że krajem, gdzie rozpoczniemy produkcję Craftera będzie Polska, potem wybór padł na dwa miasta - Stargard Szczeciński i Wrześnię. Ostatecznie wybraliśmy miasto, które znajduje się fabryki w Antoninku, które dodatkowo jest bardzo dobrze skomunikowane z resztą świata -tłumaczy prezes Volkswagen Poznań
I właśnie ten ostatni czynnik był znaczący. Nowe samochody, prosto z produkcji mają być transportowane w 60 procentach przez ciężarówki, a w 40 dzięki kolei. Rocznie z fabryki ma wyjeżdżać w świat 100 tysięcy aut.
Infrastruktura i sprawy techniczne są już praktycznie na ukończeniu. Pracą w Volkswagenie pod Wrześnią zainteresowanych jest 50 tysięcy osób.
- Nasi pracownicy to motor sukcesu tej fabryki - mówi Jolanta Musielak, członek zarządu Volkswagen Poznań. -Zatrudniliśmy już 1600 pracowników na I zmianę. Drugie tyle planujemy zatrudnić w przyszłym roku i w roku kolejnym.
Łącznie pracę w Białężycach znaleźć ma 3 tysiące osób. To czyni Volkswagen Poznań największym pracodawca w regionie, który łącznie będzie zatrudniał 10 tysięcy osób. - Gdy rozpoczynaliśmy prace, bezrobocie we Wrześni było na poziomie 13,5 procent. Teraz wynosi 8,5 proc. - chwalił Jens Ocksen.
- Wiele osób wraca z zagranicy do Wrześni. Wciąż poszukujemy specjalistów. Nasza fabryka zatrudnia osoby z całego świata. Ponad połowa zatrudnionych międzynarodowych pracowników mieszka we Wrześni. Planujemy też zatrudnić więcej pań - dodała J. Musielak.
Volkswagen w Białężycach to nie tylko większa szansa na znalezienie pracy w tym regionie, to także możliwość podjęcia współpracy z fabryką samochodów dla lokalnych firm z Wielkopolski. Każde nowe miejsce pracy przy produkcji samochodów daje trzy do czterech nowych miejsc pracy u bezpośrednich i pośrednich dostawców.
- Obecnie dla Volkswagen Poznań komponenty dostarcza 91 polskich firm, z czego blisko 20 firm jest z Wielkopolski - mówi Jens Ocksen.
Chociaż produkcja nowych samochodów powoli startuje, oficjalne otwarcie fabryki pod Wrześnią zaplanowano na 24 października. Koszt całej inwestycji to około 800 mln euro. - Myślę, że zamkniemy się w tej kwocie, chociaż udało nam się postawić nieplanowany pierwotnie Zakład Zabudów Specjalnych - dodał Ocksen.