GPW negatywnie ocenia zapisy dotyczące projektu ws. równowagi płci w spółkach

Marek Knitter
GPW obawia się konsekwencji wprowadzenia zapisów ustawy bardziej restrykcyjnych niż jest to wymagane przez UE
GPW obawia się konsekwencji wprowadzenia zapisów ustawy bardziej restrykcyjnych niż jest to wymagane przez UE fot. michal dyjuk / polska press
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie obawia się, że zaproponowane brzmienie jednego z artykułów ustawy o ofercie, poprzez nałożenie na spółki publiczne kolejnego nadmiarowego obowiązku, może odnieść skutek odwrotny do zamierzonego. Proponuje odpowiednie zmiany.

Spis treści

Zdaniem GPW dodatkowo może to osłabić zainteresowanie obecnością na rynku kapitałowym zarówno wśród obecnych, jak i potencjalnych emitentów.

O co w tym wszystkim chodzi

Sprawa dotyczy Projektu ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania.

Zgodnie z uzasadnieniem do Projektu celem wprowadzanych przepisów jest transpozycja do prawa krajowego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2381 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek giełdowych oraz powiązanych środków (Dyrektywa), i tym samym zapewnienie równości szans kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych w spółkach giełdowych. Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez: ustalenie wymogów dotyczących procesu selekcji kandydatów na te stanowiska oraz wprowadzenie minimalnego progu określającego udział niedostatecznie reprezentowanej płci w organach spółki.

Zgodnie z projektowanymi przepisami od początku 2026 r. duże spółki Skarbu Państwa, a od lipca 2026 r. pozostałe duże spółki giełdowe będą musiały stosować 33-proc. parytet płci w zarządach i radach nadzorczych. Za niestosowanie się do przepisów Komisja Nadzoru Finansowego będzie mogła nałożyć karę do 10 proc. rocznego przychodu.

- GPW zwraca uwagę w opinii do tego Projektu, że transpozycja ww. art. 5 ust. 1 Dyrektywy dokonana została w nowododanym przepisie art. 90gg ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (ustawa o ofercie), w którym określony został próg 33 proc. jako minimalny procentowy udział w organie spółki osób należących do niedostatecznie reprezentowanej płci, "z tą jednak różnicą, że - odmiennie niż przewiduje Dyrektywa – wskaźnik ten, w prawie krajowym, nie ma być liczony łącznie dla zarządu i rady nadzorczej, ale osobno dla każdego z tych organów -podaje GPW w swojej opinii.

Projekt Polski bardziej restrykcyjny niż unijny

To oznacza zdaniem GPW, że Projekt nakłada więc na emitentów wymogi bardziej restrykcyjne niż te wynikające z prawa unijnego.

- Rozumiejąc i w pełni popierając intencje jakie przyświecały projektodawcom, tj. wyrównywanie szans i równowagi płci wśród członków organów spółek publicznych, Giełda wyraża jednak obawę, że zaproponowane brzmienie art. 90gg ustawy o ofercie, poprzez nałożenie na spółki publiczne kolejnego nadmiarowego obowiązku, może odnieść skutek odwrotny do zamierzonego i osłabić zainteresowanie obecnością na rynku kapitałowym zarówno wśród obecnych, jak i potencjalnych emitentów. Jak pokazują posiadane przez GPW dane szacunkowe, obowiązek dostosowania się do wymogów Dyrektywy dotyczyć będzie około: 3 a) 145 spółek - w przypadku liczenia wskaźnika 33 proc. łącznie dla zarządu i rady nadzorczej 1 , b) 162 spółek - w przypadku liczenia wskaźnika 33 proc. osobno dla każdego organu spółki, tj. osobno dla zarządu i osobno dla rady nadzorczej – czytamy także.

Spółki mają również obawy

Jak podaje GPW, z docierających do niej sygnałów wynika, że emitenci postrzegają wymóg podjęcia działań w celu przyznania 33 proc. stanowisk w zarządzie dla osób należących do niedostatecznie reprezentowanej płci jako znacznie trudniejszy do spełnienia niż osiągnięcie tego progu dla wszystkich stanowisk w organach spółki liczonych łącznie (tj. sumarycznie dla zarządu i rady nadzorczej), i to nie tylko ze względu na stosunkowo krótki okres na wprowadzenie tego rodzaju zmian, ale przede wszystkim z uwagi na uwarunkowania kulturowe.

- Ta nadmiarowość wprowadzanych regulacji, widoczna także przy transpozycji niniejszej Dyrektywy negatywnie odbija się na atrakcyjności i konkurencyjności rynku kapitałowego. Z przekazywanych Giełdzie opinii wynika bezsprzecznie, że rosnące wymogi regulacyjne, wysokość sankcji grożących za niewykonywanie lub niewłaściwe wykonywanie obowiązków sprawozdawczych i innych wymogów stanowią jeden z ważniejszych czynników branych przez emitenta pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o delistingu. Nakładanie na spółki coraz to nowych obowiązków, zwłaszcza odbiegających od unijnego minimum, osłabia, i tak nie najlepszą już, kondycję polskiej giełdy, zniechęca do przeprowadzania ofert publicznych i wybierania rynku kapitałowego jako drogi pozyskiwania finansowania. Czynniki te z kolei w dłuższej perspektywie czasowej hamują wzrost i rozwój gospodarczy kraju - podkreśla Giełda w swojej opinii.

Jak pokazują posiadane przez GPW dane szacunkowe, obowiązek dostosowania się do wymogów Dyrektywy dotyczyć będzie około: 145 spółek - w przypadku liczenia wskaźnika 33 proc. łącznie dla zarządu i rady nadzorczej lub 162 spółek - w przypadku liczenia wskaźnika 33 proc. osobno dla każdego organu spółki, tj. osobno dla zarządu i osobno dla rady nadzorczej.

Rekomendacje GPW

GPW rekomenduje dokonanie ponownej analizy i modyfikacji nowododanego art. 90gg ustawy o ofercie, poprzez wierne odzwierciedlenie w jego treści wariantu z art. 5 ust. 1 lit. b Dyrektywy i wskazanie, że próg 33 proc. liczony jest dla łącznej liczby stanowisk w zarządzie i radzie nadzorczej.

„Za łącznym liczeniem wskaźnika 33 proc. określonego w art. 5 ust. 1 lit. b Dyrektywy przemawia w sposób jednoznaczny Załącznik do Dyrektywy - „Docelowe liczby stanowisk dyrektorskich zajmowanych przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci” – czytamy także.

Giełda proponuje także przyjęcie jednego, wspólnego dla wszystkich emitentów terminu wdrożenia projektu, tj. 30 czerwca 2026 r.

Źródło: GPW

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu