Kluczową rolę w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych odgrywają pierwsze lata życia. W programach dla dzieci mniej reklam żywności

Maciej Badowski
Maciej Badowski

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Niemal co 5. osoba na świecie umiera w wyniku złych nawyków żywieniowych. Kluczową rolę w kształtowaniu tych nawyków odgrywają pierwsze lata życia. Dlatego tak ważne jest samoregulacja w obszarze reklamy żywności skierowanej do dzieci.

Audycjom dla najmłodszych nie powinny towarzyszyć przekazy handlowe dotyczące artykułów spożywczych oraz napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie może przynieść negatywne skutki.

- Tego typu zapobieganie szkodliwym reklamom, ponieważ nie mówimy o wszystkich reklamach, ma służyć przede wszystkim ochronie konsumentów. Tutaj ten konsument jest bardzo szczególny, czyli dziecko- tłumaczy w rozmowie z AIP Witold Kołodziejski, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Jak wyjaśnia ekspert, najlepszą formą żeby tego typu zalecenia wdrażać w życie jest właśnie samoregulacja. - Takie obopólne porozumienie wszystkich stron rynku bez ustaw, bez dodatkowych paragrafów, tylko kodeks którego wszyscy przestrzegają, bo tak się umówili- dodaje Kołodziejski.

Samoregulacja dot. reklamy żywności skierowanej do dzieci jest pierwszym w Polsce tego typu porozumieniem samoregulacyjnym przyjętym dzięki współpracy nadawców telewizyjnych, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Polskiej Federacji Producentów Żywności oraz Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, właściciela Kodeksu Etyki Reklamy.

Jednym z elementów tej współpracy są cykliczne badania skuteczności samoregulacji. KRRiT po raz trzeci od czasu obowiązywania „Porozumienia nadawców” przeprowadziła monitoring skuteczności samoregulacji zakończony publikacją raportu „Reklamy żywności w programach dla dzieci poniżej 12 roku życia”. Wyniki potwierdzają wysoką, sięgającą ponad 98 proc. skuteczność tego porozumienia.

- Samoregulacja jest skuteczna na poziomie 98 proc. Potwierdza to, że nasze zobowiązanie rzeczywiście funkcjonuje w praktyce i jest skutecznie realizowane- komentuje wyniki raportu Agnieszka Kępińska- Sadowska, Prezes Zwiazku Stowarzyszeń Rada Reklamy.- Te 2 proc. dotyczą dosłownie kilku spotów, które nie spełniały wymogów, także wyjątek potwierdza regułę. Praktyka ta jest powszechnie stosowana. Co więcej również nadawcy telewizyjni, którzy nie są sygnatariuszami porozumienia stosują się do tej zasady, czyli nie emitują przed audycjami dla dzieci reklam produktów których dotyczy to porozumienie - dodaje.

- KRRiTV w ramach swoich kompetencji ustawowych prowadzi stały i niezależny monitoring efektywności tej samoregulacji i wyniki tego monitoringu potwierdzają, że rzeczywiście w programach dla dzieci rozpowszechnianych przez sygnatariuszy tego porozumienia nie ma reklam słodyczy, słonych przekąsek, słodkich napojów i chipsów- mówi AIP dr Agnieszka Wąsowska, Dyrektor Departamentu MonitoringuKRRiT.

Dlaczego jest totak ważne? Według najnowszych badań co 5. osoba na świecie umiera w wyniku złych nawyków żywieniowych. Do najczęstszych błędów odpowiedzialnych za krótkie życie należą zbyt duża zawartość sodu i cukru w spożywanych artykułach oraz zbyt niska zawartość w codziennej diecie produktów pełnoziarnistych oraz owoców.

- Kluczową rolę w kształtowaniu prawidłowych zachowań i nawyków żywieniowych odgrywają pierwsze lata życia. To właśnie w tym okresie przyswajane są zachowania żywnościowe które powielane są w dorosłym życiu. Warto pamiętać, że wpływ na nasze dzieci mają nie tylko wzorce pochodzące z najbliższego otoczenia i rodziny ale także w dużej mierze obraz przedstawiany w mediach, zwłaszcza w reklamach- podsumowuje dr Wąsowska.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3