Jeżeli z powodu epidemii koronawirusa przedsiębiorca ma problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, może skorzystać z uproszczonych form pomocy:
- odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
- zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
Aby wypełnić uproszczony wniosek wystarczy jedynie podać podstawowe dane, w tym NIP, REGON lub PESEL. Wniosek można przesłać elektronicznie, za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Do wniosku należy dołączyć skan lub zdjęcie podpisanego wniosku.
Jednak co ważne, jeżeli zdecydujemy się na przesłanie wniosku drogą elektroniczną, to najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii, należy wysłać do ZUS również papierowy oryginał dokumentu. W przypadku jego braku, ZUS uzna, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.
We wniosku trzeba wskazać, w jaki sposób koronawirus wpłynął na sytuację finansową firmy, a co za tym idzie- brak możliwości opłacenia w terminie należności.
Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy wniosek, wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą. Otrzymaną umowę należy sprawdzi i podpisać, a następnie przekazać do ZUS.
Dodatkowo, jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie, będzie on mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.
Obejrzyj wideo:
Andrzej Duda: Apeluję o zachowanie szczególnej ostrożności