Jak pokazuje raport The Heart „Opening to Change”, zdolność dużych organizacji do zmiany oraz wdrażania nowych pomysłów i modeli biznesowych nie rośnie tak szybko, jak sama potrzeba innowacji. Odpowiedzią na to jest współpraca z partnerami. 54 proc. liderów uważa, że w przyszłości korzystanie z innowacyjnych rozwiązań opracowanych na zewnątrz firmy będzie ważniejsze niż rozwijanie ich wewnętrznie.
Wiele organizacji, które w swoich strategiach stawiają na rozwój i nowoczesne rozwiązania, tworzy specjalne działy i jednostki, które odpowiadają za wprowadzanie innowacyjnych narzędzi oraz produktów. Ich pracownicy w ramach szukania możliwości dostępnych na rynku analizują rocznie działalność nawet kilkuset startupów. Z badania przeprowadzonego wśród 50 liderów korporacji spotykających się w The Heart wynika, że w ciągu roku firmy odbywają średnio 31 spotkań ze startupami. Zaledwie co trzecia z młodych spółek przechodzi do fazy testów.
- Szukanie na rynku gotowego rozwiązania to niełatwy proces. W niektórych branżach trudno jest znaleźć chętnego do współpracy partnera, który odpowiada na wyzwania dużych firm – mówi Tomasz Rudolf, CEO The Heart. – By się zmieniać, korporacje muszą połączyć elementy od wielu dostawców lub od zera budować nowe rozwiązania, tak jak to było w przypadku banków łączących siły by stworzyć system płatności mobilnych BLIK. W przyszłości 56 proc. liderów chce współtworzyć nowe startupy - dodaje.
Z raportu „Opening to Change” wynika, że największym wyzwaniem stojącym przed przedsiębiorstwami, które chcą wdrażać innowacje jest zbudowanie odpowiedniej kultury organizacyjnej. Chodzi przede wszystkim o umiejętność określania potrzeb w obszarze innowacji, otwartość na eksperymentowanie i testowanie nowych pomysłów, jak również gotowość do podejmowania ryzyka i ewentualnych porażek. Pozostałe wyzwania to m.in. przyspieszenie procesów podejmowania decyzji, dedykowanie budżetów na innowacje i pozyskanie kadry posiadającej kompetencje potrzebne do budowy nowych biznesów.
- Zmiana kultury dużych firm to długotrwały proces. Nie czekając na transformację całej korporacji, można wydzielać nowe spółki, by łatwiej eksperymentować z nowymi biznesami. W przyszłości spodziewamy się więcej takich inicjatyw jak platforma Bancovo.pl stworzona przez Alior Bank czy goodie zbudowany przez Bank Millennium. Widząc tę potrzebę zdecydowaliśmy się z Mastercard stworzyć jednostkę The Heart Ventures. Chcemy w najbliższych latach budować z korporacjami 10 spółek rocznie - komentuje Tomasz Rudolf, CEO The Heart.
Wszystko zaczyna się od liderów, którzy umieją sformułować wizję przyszłości firmy i zaangażować w jej realizację pracowników, jak i partnerów. Ich odwaga i konsekwencja jest podstawą sukcesu każdej transformacji.
Raport „Opening to Change. The Heart Corporate Innovation Report 2019” powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 50 przedstawicieli międzynarodowych korporacji w Polsce oraz pogłębionych wywiadów z liderami innowacji w okresie od listopada 2018 do stycznia 2019 r.
