Kupujemy głównie auta używane. Cena jednak nie jest najważniejsza przy wyborze

Maciej Badowski
Maciej Badowski
W czołówce sprzedawanych w Polsce aut używanych na pierwszym miejscu jest model Audi A4, na drugim Volkswagen Golf.
W czołówce sprzedawanych w Polsce aut używanych na pierwszym miejscu jest model Audi A4, na drugim Volkswagen Golf. 123RF
Ubiegły rok był rekordowy na polskim rynku pod względem sprzedaży nowych samochodów, jednak wśród transakcji wciąż dominują używane auta. Kupujący szukają aut sprawdzonych, z prawdziwą historią, serwisowanych. Jednocześnie ponad połowa kupujących uważa, że znalezienie takiego egzemplarza to trudne zadanie.

- Cieszymy się, że klienci kupują sprawdzone samochody, nie tylko te, które są bezpośrednio sprowadzane z zagranicy, czy przez pośredników. Natomiast klienci kupują samochody w polskich salonach od polskich klientów, z polską historią- mówi AIP Michał Dyc, Volkswagen Financial Services. - Samochody te w 100 proc. są sprawdzone jeśli chodzi o przebieg, historię szkodową. Coraz bardziej popularny staje się ten kanał wśród klientów, którzy chcą mieć gwarantowane samochody z gwarantowanym przebiegiem i historią- dodaje.

W 2018 roku na rynku wtórnym samochodów osobowych zawarto łącznie 2 626,6 tys. transakcji zakupu takich pojazdów. Jest to pięciokrotnie więcej, niż rejestracje nowych aut (532 tys.). W liczbie ponad 2,5 mln było 927 946 pierwszych rejestracji samochodów sprowadzonych oraz 1 697,7 tys. przerejestrowań pojazdów osobowych. W grupie samochodów sprowadzonych odnotowano wzrost liczby transakcji o około 7 proc., a średni wiek takiego auta wynosił prawie 11 lat.

Przy poszukiwaniu wymarzonego używanego auta nabywcy napotykają jednak na kilka przeszkód. Według badań przeprowadzonych na zlecenie PZWLP (Źródło: Badanie KANTAR TNS na grupie Polaków, którzy w ciągu ostatnich 5 lat kupili używany samochód. Badania wykonano na zlecenie PZWLP, kwiecień 2019 r.), 58 proc. z nich wskazuje, że znalezienie dobrego używanego pojazdu to trudne zadanie. Dziesięciokrotnie mniej ankietowanych (6 proc.) uznaje, że jest to łatwe do przeprowadzenia.

Wśród najczęstszych problemów wymieniany jest zły stan techniczny takich samochodów i wynikająca z niego konieczność kosztownych napraw (55 proc.). Kolejne pozycje zajmują bolączki znane od lat na polskim rynku: brak zaufania do sprzedającego, nieznana lub niewiarygodna historia pojazdu oraz wątpliwy przebieg. Z tych wskazań wynikają oczekiwania kupujących: 82 proc. z nich chce, aby ich używane auto miało w pełni udokumentowany stan techniczny, a 80 proc. – udokumentowany przebieg. Krótko mówiąc: przy zakupie samochodu nikt nie chce grać w ruletkę.

- Zyskują na pewno samochody bezpieczniejsze, bardziej ekologiczne, ponieważ są to młodsze samochody, niż te, które są sprowadzane. Średnia wieku samochodów sprowadzonych wynosi ponad 10 lat, więc można się zastanowić nad ich jakością, czy chociażby emisją spalin. Natomiast te samochody, które są kupowane w polskich salonach, mają w większości normę Euro 5 lub Euro 6, więc ta emisja jest zgodna z normami Unii Europejskiej- mówi ekspert i dodaje- Cena nie jest już najważniejsza, ważniejsze staje się wyposażenie, jakość tego samochodu, wiek czy indywidualne dostosowanie do potrzeb dla młodych ludzi, może samochody bardziej sportowe, rodzinne i SUV- y.

W czołówce sprzedawanych w Polsce aut używanych sześć pojazdów z pierwszej dziesiątki to modele marek Audi lub Volkswagen. Na pierwszym miejscu jest model Audi A4, na drugim – Volkswagen Golf. Pozostałe najchętniej kupowane używane auta z Grupy, to Audi A3 i Audi A6 oraz Volkswagen Passat i Volkswagen Polo- wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców za 2018 r.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu