
Urlop wypoczynkowy, urlop na żądanie
Z pewnością natomiast w 2019 roku – roku wyborów – rząd nie zdecyduje się na kontrowersyjne zmiany dotyczące urlopów wypoczynkowych i urlopu na żądanie.
Przypomnijmy, że projekt zakładał zrównanie wymiaru urlopu wypoczynkowego dla wszystkich pracowników, niezależnie od stażu pracy. Z kolei w przypadku urlopu na żądanie, przy pozostawieniu obecnej ilości dostępnych pracownikowi dni, nakładał obowiązek zgłoszenia pracodawcy chęci skorzystania z takiego urlopu przynajmniej na 24 godziny przed faktem. To drugie rozwiązanie całkowicie wypacza sens instytucji urlopu na żądanie, choć – co jest zrozumiałe – byłoby dużo wygodniejsze dla pracodawcy, nie prowadząc do potrzeby niespodziewanych korekt w czasie pracy pozostałych członków załogi.

Wymiar minimalnego wynagrodzenia za pracę
Pewne są też zmiany dotyczące składników wynagrodzenia wchodzących w skład minimalnego wynagrodzenia za pracę. Rządowy projekt ustawy w grudniu 2018 r. trafił do uzgodnień i konsultacji, a od 1 stycznia 2020 r. nareszcie będzie obowiązującym prawem.
Co do potrzeby wprowadzenia tych przepisów jest pełna zgoda. Obecna konstrukcja – nakazująca uwzględniać w składzie minimalnego wynagrodzenia za pracę różne dodatki, w tym najbardziej kontrowersyjny dodatek za staż i wysługę lat – w praktyce dyskryminuje doświadczonych pracowników budżetówki, którzy nie zyskują na wzroście płacy minimalnej tyle co dopiero rozpoczynający karierę zawodową. Wydawało się nawet, że sprawa zostanie rozwiązana już w 2018 r. i nowe prawo będzie obowiązywać od początku 2019 r. Jednak ponieważ zmiana wiąże się z dodatkowym kosztem dla budżetu państwa – dodatki stażowe dotyczą praktycznie pracowników sfery budżetowej – zwłoka w procedowaniu zmian wynikała z niedostatku środków przeznaczonych na podwyżki.
Teraz sytuacja odwróciła się o 180 stopni – jest rok wyborczy potencjalny elektorat może więc liczyć na załatwienie tak pilnego postulatu, a to gwarantuje, że te zmiany w prawie pracy w 2019 roku zostaną wprowadzone na sto procent.

Minimalne wynagrodzenie za pracę. Nareszcie dodatek stażowy nie będzie uwzględniany w płacy minimalnej!
Wygląda na to, że to będzie najważniejsza zmiana prawa pracy w 2019 roku!
Na posiedzeniu 2 lipca Rada Ministrów ma w planie zatwierdzenia a następnie skierowanie do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Na ustawę tę niecierpliwie czekają zwłaszcza wieloletni pracownicy budżetówki, którzy tylko w niewielkim zakresie korzystają na dynamicznym wzroście minimalnego wynagrodzenia za pracę w ostatnich latach. A wszystko przez to, że znaczną część ich wynagrodzenia brutto stanowi dodatek stażowy.
W praktyce wygląda to tak, że wielu specjalistów z ogromnych doświadczeniem, wiedzą i wysokimi kwalifikacjami, zatrudnionych a administracji publicznej od dawna, zarabia dziś tyle samo co stażyści, którzy dopiero rozpoczynają pracę; jedni i drudzy otrzymują stawkę minimalną, z tym, że w przypadku doświadczonych pracowników np. 30 proc. stanowi dodatek za wysługę lat, a u nowicjusza całe wynagrodzenia składa się z płacy podstawowej.
Tę ewidentną niesprawiedliwość rząd miał zniwelować już rok temu – wysokiej rangi urzędnicy ministerstwa pracy składali deklaracje, iż nowe prawo będzie obowiązywało już od 2019 roku. Tymczasem w 2018 roku, a dokładnie w połowie grudnia powstał projekt ustawy i został skierowany do konsultacji społecznych – z założeniem, że przepisy wejdą w życie od 2020 r. i doświadczeni pracownicy budżetówki będą nareszcie beneficjentami podwyżki płacy minimalnej – przypomnijmy o 200 zł, z obecnych 2 250 do 2 450 zł – zaplanowanej od 1 stycznia 2020 r.
Ustawa przeszła szybką ścieżkę procedowania i po podpisie prezydenta jest już aktem prawnym powszechnie obowiązującym..

Będzie nowelizacja nowej ustawy o PPK
Rząd szykuje też zmiany w dopiero co uchwalonej ustawie o Pracowniczych Programach Emerytalnych. Rząd chce, żeby przy składkach PPK nie obowiązywał limit 30-krotności. Aktualnie funkcjonuje on przy składkach ZUS. Zmiana definicji wynagrodzenia w ustawie o PPK wywołuje bezpośrednie skutki organizacyjnie (inny sposób rozliczania wpłat do PPK) i finansowe po stronie pracodawców (podwyższona wpłata).
System wpłaty na rzecz PPK opiera się na wymiarze podstawy składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. W kontekście korekt składek na ubezpieczenia społeczne, limit 30–krotności podstawy składek nie ma tak dużego znaczenia jak inne zdarzenia typu: zmiana statusu ubezpieczonego, nieprawidłowe ustalenie obowiązkowego tytułu do ubezpieczeń (bądź jego braku), zmiany w wynagrodzeniu w stosunku do kwot stanowiących podstawę składek za okresy wcześniejsze. Szereg wątpliwości budzi przepis przejściowy. Doprecyzowania wymaga status umowy o prowadzenie PPK. Te kwestie powinny być szybko rozstrzygnięte.
Zdaniem wielu przedsiębiorców zaproponowane zmiany nie doprowadzą do uproszczenia obsługi rozliczania PPK, ale wprowadzą dodatkowe komplikacje.