Podatek od aut spalinowych. Minister wyjaśnia, co z opłatą

Mariusz Michalak
Opracowanie:
Rada Unii Europejskiej zgodziła się na zmiany w polskim Krajowym Programie Odbudowy.
Rada Unii Europejskiej zgodziła się na zmiany w polskim Krajowym Programie Odbudowy. Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
Przygotowujemy się do złożenia dwóch wniosków o wypłaty z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – powiedziała w środę w TVP Info minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Dodała, że wyniosą one ponad 30 mld zł. Co to może oznaczać dla kierowców?

Podkreśliła, że zgoda na zmiany w KPO oznacza, że nie będzie w Polsce podatku od aut spalinowych. Była dopytywana, czy w ich miejsce pojawi się opłata środowiskowa czy klimatyczna.

„Opłata środowiskowa już w Polsce jest, z kolei opłatę klimatyczną ciągle negocjujemy z Unią Europejską. Ale to jest coś innego, będzie ona albo jednorazowa, albo ponoszona przy przerejestrowywaniu, i będzie dotyczyć tylko przedsiębiorstw, i to dużych. Małych czy mikrofim, gdzie jest jeden samochód, nie będzie to dotyczyć, to będzie dotyczyć dużych korporacji z dużą flotą samochodów” – sprecyzowała minister. Podkreśliła, że „dla zwykłych samochodów, zwykłych obywateli nie będzie opłaty”.

Szefowa MFiPR mówiła także o dopłatach do samochodów elektrycznych.

„Dopłaty ruszą jeszcze w tym roku, to będą dopłaty do samochodów ze średniej i nieco niższej półki; to nie mają być dopłaty dla ludzi bogatych, tylko dla zwykłych ludzi” – mówiła. Wyjaśniła jednocześnie, że „dopłaty będą do nowych i używanych samochodów, ale używany nie będzie oznaczać, że to jakiś stary samochód jak stary diesel, tylko na przykład roczny". "Doprecyzowanie zasad jest w rękach Ministerstwa Klimatu i Środowiska, ale chodzi o używane, lecz nadal względnie nowe samochody. Dopłaty będą do 40 tys. zł” – dodała.

Potwierdziła, że w ramach zmian w KPO środki na fabrykę samochodów elektrycznych Izera zostały przesunięte z części grantowej do części pożyczkowej. Wyjaśniła, że chodziło o to, że do 2026 r. nie uda się uruchomić fabryki.

ZOBACZ TAKŻE: Czy znasz ten znak drogowy?

„Środki są dostępne, można dokonać zasilenia kapitałowego Izery, ale decyzja jest w rękach Ministerstwa Aktywów Państwowych. Wiem, że są rozmowy z partnerami chińskimi” – przyznała minister. Jej zdaniem decyzja jest kwestią tygodni.

We wtorek Rada Unii Europejskiej zgodziła się na zmiany w polskim Krajowym Programie Odbudowy. Po rewizji Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności składa się z 57 inwestycji i 54 reform. Polska otrzyma z KPO 59,8 mld euro, w tym 25,27 mld euro w postaci dotacji i 34,54 mld euro w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE prawie 45 proc. budżetu KPO jest przeznaczona na cele klimatyczne, a ponad 21 proc. - na transformację cyfrową.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu