Polacy na wakacjach

Maciej Badowski AIP
Ponad połowa mieszkańców wsi w tym roku nie wyjedzie poza miejsce zamieszkania. Za to najbogatsi nie zamierzają wcale oszczędzać podczas tegorocznych urlopów.

Wakacje po studencku, czyli dalekie podróże z małym budżetem

Na wakacje wyjedzie w tym roku 60 proc. osób w wieku od 18 do 24 lat. 30 proc. przedstawicieli tej grupy wiekowej na wyjazd zamierza przeznaczyć mniej niż tysiąc zł. Będą to przede wszystkim oszczędności (w ten sposób wyjazdy wakacyjne sfinansuje aż 76 proc. osób), a znacznie rzadziej pożyczka od rodziny i znajomych (24 proc.). Mimo niewielkiego budżetu wakacyjnego to właśnie młodzi ludzie najczęściej deklarują, że na wakacje wyjadą za granicę. (Prawie 50 proc.). Wśród nich najpopularniejszą destynacją są kraje znajdujące się poza Europą (aż 23 proc.). Jednocześnie w tej grupie wiekowej jest najmniej chętnych do spędzenia tegorocznego lata w kraju (tylko 10 proc.). Na urlopie młodzi przede wszystkim chcą zwiedzać i poznawać nowe miejsca (ponad 35 proc.). Żaden z respondentów w tej grupy wiekowej na wakacjach nie zamierza zdobyć dodatkowych umiejętności.

- Choć największy odsetek młodych ludzi planuje dalekie zagraniczne podróże, ubezpieczenie zapewni sobie jedynie połowa z nich. 27 proc. osób między 18 a 24 rokiem życie deklaruje, że przed podróżą skorzysta z usług ubezpieczyciela, a ok. 20 proc. zapewni sobie inną formę ubezpieczenia. Jeśli przyjrzymy się całej populacji to okaże się że za granicę wyjedzie 22 proc. z nas, a o ubezpieczenie zagranicznej podróży zadba 76 proc. – mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.

Wakacje najzamożniejszych, czyli luksus i egzotyka

Jedynie niecałe 7 proc. Polaków wyda w tym roku na wakacje ponad 4 tys. zł. Jeszcze mniej – zaledwie 1 proc. najbogatszych – pozwoli sobie na wczasy za więcej niż 10 tys. zł.

- To naturalne, że wraz ze wzrostem zarobków rośnie skłonność do większych wydatków i rosną oczekiwania odnośnie jakości urlopu. Aż 22 proc. osób zarabiających powyżej 10 tys. zł miesięcznie deklaruje, że na ten cel przeznaczy więcej niż jedną miesięczną pensję. Zamożni Polacy szukają egzotyki, wyjątkowych wrażeń i luksusu – mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club.

Z danych firmy Nielsen Polska wynika, że destynacje preferowane przez najzamożniejszych Polaków to przede wszystkim wyspy na Pacyfiku, Karaibach i Oceanie Indyjskim (m.in. Seszele, Malediwy i Sri Lanka) oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie i Lazurowe Wybrzeże we Francji.

Wczasy seniora, czyli blisko, spokojnie i bezpiecznie

Wyjazd wakacyjny w tym roku zaplanowało nieco ponad 40 proc. seniorów. Prawie połowa z nich na podróż chce wydać nie więcej niż 2 tys. zł. Większość na miejsce urlopu wybierze polski kurort. Za granicę tego lata wybiera się tylko 8 proc. osób w wieku powyżej 65 lat. Niemal wszyscy przedstawiciele tej grupy wiekowej, którzy wyjadą poza Polskę zapewnią sobie ubezpieczenie - w biurze podróży, u ubezpieczyciela lub w karcie kredytowej. Podczas wakacji reprezentanci grupy wiekowej 65 plus będą przede wszystkim odpoczywać stacjonarnie – np. w cieniu na leżaku (31 proc.) oraz zwiedzając (21 proc.). Sport zamierza uprawiać 6,4 proc. osób starszych. Aż 67 proc. seniorów opłaci wakacje z oszczędności. Żaden nie skusi się na zaciągniecie kredytu ani pożyczki, aby sfinansować wyjazd.
Urlop mieszkańców dużych miast, czyli aktywny wypoczynek w kraju
Prawie połowa reprezentantów największych polskich miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) spędzi urlop w Polsce. 18 proc. zamierza przeznaczyć na wyjazd nie więcej niż 2 tys. zł. Taki sam odsetek przyznaje, że ich wakacyjny budżet mieści się w granicach od 2 tys. zł. do 4 tys. zł, a 11 proc. deklaruje, że przekroczy on 4 tys. zł. Co ciekawe, mieszkańcy metropolii są najbardziej aktywną sportowo grupą Polaków. Prawie 23 proc. z nich na urlopie chce zadbać o swoją kondycje i deklaruje, że w tym czasie będzie uprawia sport.

Wakacje mieszkańców małych miasteczek i wsi, czyli na bogato albo wcale

Wśród mieszkańców wsi i małych miasteczek największy jest odsetek osób, które wakacje spędzą w miejscu zamieszkania (odpowiednio 54 proc. i 41 proc.). Ci, którzy zdecydują się wyjechać nie zamierzają oszczędzać na podróżach. 19 proc. mieszkańców wsi swój wakacyjny budżet określa na poziomie od 2 tys. do 4 tys. zł. Podobną kwotę zamierza przeznaczyć na urlop 17 proc. mieszkańców miast do 50 tys. mieszkańców. Najczęściej wybierane destynacje to podróże po Polsce, jednak aż 6 proc. mieszkańców małych miast i taki sam odsetek mieszkańców wsi zdecyduje się w tym roku na daleką, egzotyczną podróż poza Europę. Mimo dużych wakacyjnych budżetów ponad połowa nie planuje skorzystać z żadnej oferty ubezpieczeniowej.

Podróże pokolenia Y. Odkrywca vs. wczasowicz

Dwoma najpopularniejszymi przyczynami podróży młodych ludzi jest chęć poznania nowych miejsc oraz wypoczynek. Niespokojna natura i pragnienie odkrywania nieznanych im obszarów dają o sobie znać przede wszystkim u Hiszpanów (62 proc.), Francuzów (59 proc.), Holendrów (55 proc.), Włochów (51 proc.) i mieszkańców Wielkiej Brytanii (46 proc.). Z kolei Polacy (61 proc.), Niemcy (60 proc.), Austriacy (60 proc.), Chińczycy (51 proc.) oraz Australijczycy (50 proc.) cenią sobie przede wszystkim możliwość oderwania się od codziennych spraw i wypoczynek. Co ciekawe, głównym motywem wyruszenia poza miejsce zamieszkania w przypadku obywateli USA jest odwiedzenie przyjaciół i rodziny (56 proc.).

- Mniejsze zróżnicowanie postaw możemy z kolei zauważyć w przyczynach wyboru miejsca podróży. Najczęściej wskazywanym czynnikiem są koszty jakie musimy ponieść w związku z wyjazdem. Spośród wszystkich badanych narodowości wyróżniają się jedynie nasi rodacy, Chińczycy oraz Holendrzy. Polacy (56 proc.) oraz mieszkańcy Państwa Środka (39%) nad cenę przedkładają atrakcyjność miejsca, do którego się wybierają. Z kolei Holendrzy przede wszystkim zwracają uwagę na klimat i warunki pogodowe panujące w wybranej destynacji (55 proc.) – wyjaśnia Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance.

Opinia przyjaciół i znajomych najważniejsza

Przedstawiciele pokolenia Y dokonując wyborów często polegają przede wszystkim na rekomendacjach najbliższego otoczenia i przed podjęciem ostatecznej decyzji starają się poznać jak najwięcej opinii na temat wybranej marki/produktu/usługi. Nie inaczej sprawa wygląda w przypadku planowania wyjazdów. W odpowiedzi na pytanie w jaki sposób planują swój wyjazd i dokonują rezerwacji, większość Millenialsów wskazała, że bazują na ocenie rodziny i znajomych. Robią tak mieszkańcy USA (55 proc.), Australijczycy (53 proc.), obywatele Wielkiej Brytanii (49 proc.), Polacy (44 proc.), Francuzi (44 proc.), Holendrzy (38 proc.) i Chińczycy (37 proc.). Austriacy (50 proc.) i Niemcy (47 proc.) najczęściej zaufanie pokładają w informacjach prezentowanych na międzynarodowych i lokalnych portalach turystycznych, a Hiszpanie decyzje podejmują na podstawie stron hotelowych. Włosi z kolei najbardziej cenią sobie opinie zamieszczone na stronach linii lotniczych.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu