Spis treści
- Ten I kwartał jest bardzo niestabilny, patrząc na sytuacje makro, [...] nie sprzyja stabilizacji, dobrej koniunkturze - również dla branży AGD. Nie mogę pochwalić się dobrymi informacjami związanymi ze zmianą popytu. Ten rynek jest na poziomie z I kw. zeszłego roku albo gorszy, w zależności od kraju. Nie ma przełomu, sygnałów dotyczących odbudowy popytu - powiedział Michał Rakowski podczas konferencji prasowej.
Czy nowe cła działają na Amicę?
Według niego nowe amerykańskie cła nie dotykają spółki bezpośrednio, ale cała sytuacja makroekonomiczna w konfiguracji USA - Chiny może mieć wpływ na grupę, np. przynosząc pozytywne zmiany w cenach frachtu, dzięki uwolnieniu zasobów transportowych na trasie Stany - Chiny. Jednocześnie nie wykluczył, że spółka może kiedyś zacząć sprzedawać do USA.
- W 2019 produkcja kuchni wolnostojących i do zabudowy to było 1,5 mln sztuk, dziś to jest poniżej 1 mln, ok. 900 tys. Mamy aspiracje iść w kierunku 1 miliona w tym roku. [...] Sam rynek rosyjski [który spółka opuściła] to było w 2019 r. ponad 300 tys sztuk dużego sprzętu. Więc to jest ten ubytek, który nie ma jakiejś racji odbudowy w krótkim terminie; dla niego musimy znaleźć alternatywy, być może Stany Zjednoczone w przyszłości - powiedział Rakowski.
Rosła jednak sprzedaż AGD w ubiegłym doku
Grupa Amica zanotowała w 2024 roku blisko 2,6 mld zł przychodów, przy czym jedna trzecia sprzedaży sprzętu AGD została zrealizowana na rynku polskim, a jej wartość wzrosła o 2% r/r. Pozostałe obszary sprzedażowe (Europa Zachodnia 42% sprzedaży, Wschód 11%, Północ 9%, Południe 5%) zanotowały dwucyfrową dynamikę spadków. Jednak pomimo mniejszej o 9% r/r łącznej sprzedaży skonsolidowanej, Grupa Amica zwiększyła rentowność EBITDA do 4,9%, osiągając 125,4 mln zł zysku na tym poziomie.
Z kolei roczny zysk brutto zwiększył się o 22% r/r do 28 mln zł, co - mając na względzie stratę brutto narastająco po trzech kwartałach - (w ocenie spółki) dobrze ilustruje pozytywny obraz dokonań Grupy Amica w IV kwartale minionego roku. Spółka zanotowała również istotny wzrost rocznego skonsolidowanego wyniku netto, do 13,2 mln zł, podała spółka w komentarzu do wyników.
- Rok 2024 to czas, w którym cała europejska branża AGD doświadczała dekoniunktury, a negatywne skutki słabszego popytu wzmacniane były przez wysokie koszty surowców i komponentów oraz wyższe wynagrodzenia pracowników. Negatywnie odczuwaliśmy także blokadę Morza Czerwonego dla żeglugi handlowej. Pomimo przeciwności zrealizowaliśmy szereg inicjatyw optymalizacyjnych, które pomogły nam wypracować zadowalające wyniki. Są one dobrą bazą do realizacji założeń strategicznych na kolejne lata - napisał prezes Jacek Rutkowski, cytowany w materiale.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. W 2024 r. miała 2,57 mld zł skonsolidowanych przychodów.
