Spis treści
Analiza przeprowadzona przez Kolektyw Analityczny Res Futura pokazuje, że akcja Petru, mimo dużego zasięgu, została odebrana przez użytkowników sieci w przeważającej większości negatywnie.
Internauci krytykują Petru
Akcja posła Ryszarda Petru, polegająca na pracy w Biedronce w Wigilię, spotkała się z ogromnym zainteresowaniem w sieci. Kolektyw Analityczny Res Futura przeanalizował około 15 tysięcy wzmianek, komentarzy i interakcji w mediach społecznościowych oraz portalach internetowych. Wyniki badania były jednoznaczne – 90% opinii na temat Petru było negatywnych.
Akcja posła Ryszarda Petru, który w Wigilię pracował w Biedronce, została odebrana przez internautów miażdżąco negatywnie – powiedział PAP szef Kolektywu Analitycznego Res Futura Michał Fedorowicz.
Główne zarzuty dotyczyły braku autentyczności działań Petru oraz postrzegania akcji jako ruchu PR-owego. Internauci podkreślali, że kilkugodzinna praca w Wigilię nie oddaje rzeczywistych wyzwań, z jakimi zmagają się pracownicy handlu na co dzień. Ponadto, zarzucano politykowi wspieranie systemu, w którym praca w dni świąteczne jest akceptowana.
Krytyka wobec Biedronki
Nie tylko Ryszard Petru znalazł się w ogniu krytyki. Również sieć Biedronka, w której poseł podjął się pracy, była obiektem negatywnych komentarzy. 75% opinii na temat Biedronki było negatywnych, a krytyka skupiała się na trudnych warunkach pracy oraz związkach sieci z portugalskim kapitałem.
Akcja wskazała, że polityk tak naprawdę nie rozumie kompletnie oczekiwań ludzi, użytkowników internetu i zostało to wszystko zrozumiane trochę opatrznie, jakby się z nich nabijał – powiedział Fedorowicz.
Internauci zarzucali, że akcja miała na celu zatuszowanie problemów pracowniczych w Biedronce, a nie realną pomoc. Mimo dużego zasięgu i wysokiego ekwiwalentu reklamowego, Biedronka nie zyskała na tej akcji sympatii, a wręcz przeciwnie – uwypukliła swoje problemy w relacjach z pracownikami.
Oczekiwania społeczne wobec polityków
Krytyka wobec Ryszarda Petru i Biedronki pokazuje, realny głos obywateli. Internauci oczekują od polityków rzeczywistych rozwiązań, a nie symulowania życia obywateli.
Nie akceptujemy tej formy polityki, raczej oczekujemy od polityka rozwiązań, a nie symulowania życia obywateli - ocenił Fedorowicz.
W przypadku Biedronki, oczekiwania dotyczą poprawy warunków pracy i wsparcia dla polskiego handlu. Akcja Petru, zamiast zwrócić uwagę na problemy sektora handlu, została odebrana jako próba poprawy wizerunku polityka, co nie przyniosło oczekiwanych efektów.
Mimo dużego zasięgu i bardzo wysokiego AVE, czyli ekwiwalentu reklamowego, na poziomie pewnie 1 mln zł, to na samym końcu ten sentyment jest też niekorzystny dla Biedronki – podkreślił Fedorowicz.
